Zondag 5 februari 2012 - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu Zondag 5 februari 2012 - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

Zondag 5 februari 2012

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

05 Februari 2012 | Egypte, Aswan

Gisteravond hebben we dus een Egyptische party gehad. Op de markt van Kom Ombo hebben we ons Arabisch aan laten kleden met jurk en Arafat sjaal. Super echt. Op weg naar de boot worden we aangesproken door een verkoper van eenzelfde soort jurken en Ed kan het niet nalaten erg weinig te bieden. De verkoper weigert, wij lopen naar de boot. Bij de steiger accepteert de verkoper toch het bod. Zaten we met 4 jurken! Gelukkig deed ons ma er ook een aan, met een mooie witte sjaal erbij. Het enige dat ontbrak was een Aldi tas. De meeste gasten waren verkleed, sommigen erg mooi. Onder leiding van onze reisleider Abdoe deden we wat spelletjes, ik won het aardappel bengelen… Om 11 uur gingen we naar bed, we hadden genoeg van alle pret.
Vanmorgen om 10 uur de bus in, op naar Aboe Simbel! Voor ons het hoogtepunt van deze reis. Een tempel ter eren van Ramses II die ze hebben moeten verplaatsen. Die lag aan de Nijl maar toen de Nasserdam werd gebouwd, in de jaren zestig, moest die worden verplaatst, anders zou de tempel in het Nassermeer verdwijnen. De tempel dateert uit ongeveer 3200 jaar v.C. en ligt nu 80 km verder het binnenland in, mooi gelegen aan het Nassermeer! Deze tempel is erg indrukwekkend en diende vroeger om de Nubiërs schrik aan te jagen. Binnen mag je geen foto’s maken maar als je de bewaker 10 euro betaalt mag het wel… Maar dat doen we niet. Stiekem maak ik (en velen met mij) toch een foto, uiteraard zonder flits. Maar daarvoor moet je toch je statief gebruiken en dat durf ik niet.
De rit is lang, 3 uur heen, 3 uur terug. De bus rijdt met een rotvaart. De tweebaansweg is redelijk met veel controle posten. Ook zit er politie in onze bus, als escorte. Op de terugweg in het donker moeten we nog een noodstop maken en in de berm uitwijken omdat er een vrachtwagen met aanhanger, vol geladen met cement, onverlicht op de weg staat. Dat loopt gelukkig goed af. Nu op naar het diner op de boot.
Even over de boot. Die is erg sfeervol Egyptisch. De centrale ruimtes zijn goed, de maaltijden erg goed. We hebben allemaal één (wij 2) schuifpuien met een hekje ervoor. Je hebt dus een riant uitzicht naar buiten. Heel mooi tijdens het varen maar dan ben je niet veel in je hut. ’s Avonds heb je er niet veel aan omdat deze schepen naast elkaar liggen aan de kade. Dan moet je je gordijnen sluiten wil je niet het hele restaurant van de buurboot vermaken. Onze hut is gigantisch, we hebben zelfs een jetstream in het bad. Maar ik ga voor geen goud in dat bad liggen! En je hebt daar geen tijd voor.
We zitten nu heerlijk op het bovendek en kijken uit over Aswan. Op dit moment klinkt er gezang over de Nijl, er wordt een bruiloft gevierd. Op het loungedek is een Nubische avond met een optreden van 3 Nubiërs, dat laten we aan ons voorbij gaan. Aan de verkopers moet je wennen, morgen gaan we op de bazaar weer een poging doen. De benzine en diesel zijn erg goedkoop, € 0,26, alleen aan diesel is bijna niet aan te komen. Bij tankstations waar ze nog diesel hebben staan rijen vrachtwagens te wachten. Van die Luxemburgse toestanden als in Nederland de bouwvak begint. Ze rijden hier trouwens bijna allemaal ’s avonds/’s nachts zonder licht, ze knipperen af en toe met groot licht als er iemand aankomt. Een apart land.
Morgenvroeg alweer om 7 uur op pad.

• 05 Februari 2012 - 20:45

Marc En Petra:

Ton sur ton !! Vast de nieuwe voorjaarsmode! Weten jullie zeker dat het een Nijlcruise is en geen Rijncruise anders krijg je straks nog dekbedden, kussens,elektrische onderdekkens en de bingo niet te vergeten!

• 05 Februari 2012 - 21:08

Janneke G Te V:

Ik zie dat tante Ans lol heeft, maar die 2 zwangere dames waar ze tussen staat, kijken wat bedenkelijk.
    mmmm, reisje langs de Rijn......We hebben de melodie voor het stukje gevonden, familie!!

• 05 Februari 2012 - 22:33

Marc En Petra:

Ja Janneke, ze kijken ook niet onwennig of zo die boys! Thuis hebben ze ook een kimono ! Ze brengen altijd van die gewaden mee van vakanties! Ze hebben ook nog gordijnen nodig bij de eetkamer, dus hebben al een bestemming voor alle stoffen!!!

• 06 Februari 2012 - 10:06

Toon En Hennie:

Prachtig die jurken, schitterend voor het eindhovens carnaval, zal Frans jaloers op zijn.

Groetjes Toon en Hennie

• 06 Februari 2012 - 13:40

Janneke G Te V:

Oooo, ik wist niet dat ze ook in Japan waren geweest!!!

• 06 Februari 2012 - 15:37

Marc En Petra:

Maar Janneke, heb jij de ruudedmarwaarbenjij.nu China gemist?

• 06 Februari 2012 - 16:02

Jezus:

Whahahahahahahahahaha, en de emmer met WC-eend staat naast jullie op de grond! Poetsen, dames,......ehhhhh? Ja, Ruud, want volgens mij heb jij minder snor dan de gemiddelde Egyptische!

• 06 Februari 2012 - 17:17

Petra:

Ik bedoelde Japan natuurlijk!!!!!

• 06 Februari 2012 - 17:37

Frederiek:

Hello boys, hierbij een berichie uit riethoven-city...het is hier ongeveer 40 graden kouder brrrr. Petra [uiteraard] maakte me attent op deze charmante foto !!! Wat hebben jullie prachtige burka's aan; kunnen goed mee naar de carnaval, alleen houden jullie daar dan wel een ferme blaasontsteking aan over !! Wat leuk om jullie reis te volgen maar ik zal echt proberen niet jaloers te worden, alleen die temperatuur al....ik neem tenminste aan dat onder de burka geen jaeger ondergoed zit; nou dat heb je hier wel nodig. Wel schrok ik erg toen ik de reakties van het reisverslag las.....ik wist nl. niet dat jullie zo'n goede draad naar boven hebben dat Jezus ook bij die reakties staat....ik begrijp het....niet blond... het is je zus!!!!! Verwarrend. Prachtige foto's uit Aswan. Nog een hele fijne week en groetjes van frederiek.

• 06 Februari 2012 - 21:33

Inge :

Wat een spanning en sensatie allemaal....
    Maar die kleding het lijkt wel of jullie carnaval gaan vieren!!!
    Jullie genieten maar van de warmte wij hebben vandaag geschaatst.
    Tot Morgen op face time...

Xxx

• 06 Februari 2012 - 21:57

EwA:

Zijn dat jurken ook geschikt voor vrouwen??? Lijkt me leuk ;-))))
    Het is laat hier,morgen lees ik jullie eerdere verhalen. Veel plezier daar!