maandag 6 februari 2012 - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu maandag 6 februari 2012 - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

maandag 6 februari 2012

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

07 Februari 2012 | Egypte, Aswan

Vandaag weer om 7 uur in de bus. Op weg naar de Hoge dam. Deze dam dient enerzijds voor de opwekking van energie en anderzijds voor het regulieren van de stroom van de Nijl. Als er een keer minder of geen regen valt in de oorsprong van de Nijl kan het tekort aan water worden opgevangen door het water uit het Nassermeer. Dit meer is gigantisch groot. De beveiliging is goed geregeld. Er staan zelfs tanks. Als er iets met de dam zou gebeuren heeft dat een tsunami op de middelandse zee tot gevolg. De dam ziet er niet indrukwekkend uit, even rondlopen, daarna met de bus en een boot naar het eiland Philae voor de Isis tempel. Onderweg op het bootje speelt een Nubisch orkestje en wordt er van alles te koop aangeboden. De tempel is schitterend, ook door de ligging. Onze reisleider Abdoe vertelt een hele hoop en erg lollig. Onder meer dat de romeinen erg onder de indruk van de godin Isis waren. Ook Isis kent een onbevlekte ontvangenis. Dit verhaal is echter 3000 jaar ouder dan dat van Maria!

Daarna gaan we naar een zaak waar ze etherische oliën verkopen. Toevallig hebben we er nodig voor de stoomcabine dus nemen we wat mee. Maar eigenlijk houden we niet van dit soort verkoopdemonstraties. En later blijkt in de winkelstraat van Aswan de olie (iets) goedkoper. Naar de onvoltooide obelisk. Als vroeger een farao een opdracht gaf om iets te maken kon dat altijd. Ook als dat technisch onmogelijk was maar de farao werd nooit tegengesproken. Waarschijnlijk heeft een farao opdracht gegeven deze obelisk uit te houwen maar de uitvoerders hebben de boel technisch gesaboteerd (een breuk in de steen gemaakt) zodat dit karwei niet kon worden afgemaakt. Dan maar een straf van de farao ondergaan… Mooi om te zien.
Terug naar de boot voor de lunch. ’s Middags zijn Ed en ik een boottochtje gaan maken, aan de kade werden we aangesproken (je wordt constant aangesproken voor taxiritjes, boottochtjes, tochten per koets) en in een boottocht stond ons wel aan. Eigenlijk wilden we per felucca (zeilschip) maar er stond geen wind. Dat schiet dan niet op. Dus per motorboot. Een tocht naar de Aswandam waarbij je de cataract passeert, de stroomversnelling. Een mooie tocht uitgevoerd door Nubiers. Ze vragen ons mee te eten, ze zitten aan broodjes en een stuk fetakaas, tenminste daar lijkt het op. Uit beleefdheid nemen we een stukje maar niet meer dan dat. Uiteraard krijg je bij het afrekenen na afloop van de tocht gezeur over de fooi, het is nooit genoeg maar we houden voet bij stuk en gaan naar hotel Old Cataract waar ze ons hebben afgezet. Een schitterend hotel met uniek uitzicht over opgravingen op het eiland Elephantines, en het leuke is dat je er niet naartoe hoeft! Uiteraard nemen we een high tea en zijn daar 2 uur mee zoet. Ondertussen gaat de zon nog onder en dat schouwspel nemen we mooi mee. In dit hotel heeft Agatha Christie haar “Moord op de Nijl” geschreven en we vragen of we haar suite mogen zien. De manager brengt ons naar de suite. Het hotel is net grondig gerenoveerd, dat duurde 3 jaar maar haar oorspronkelijke bureau stond er nog! Uitzicht over de Nijl! Onze dag kan niet meer stuk!
Het diner slaan we over omdat we geen boe of bah meer kunnen zeggen. Met ons pa en ma gaan we onder leiding van Abdoe naar de bazaar, met een hoop winkeltjes. Het eerste stuk worden we van alle kanten benaderd om binnen te komen maar verder in de winkelstraat wordt dat gelukkig minder. Daar hebben we bij de Isis souvenirshop mooie flesjes gekocht voor de oliën en nog wat T shirts voor Ed. Eentje waarop Aswan staat gespeld in hierogliefen (denkt Ed, misschien staat er wel iets heel anders).

• 07 Februari 2012 - 14:35

Frederiek:

Hoi boys, wat zien jullie mooie dingen, maar ik heb wel het idee dat jullie na thuiskomst nog een week vakantie nodig hebben om bij te komen...en wat moeten jullie smorgens vroeg je bed uit...!! Ik zie hier op internet dat bij jullie morgen de temperatuur drastisch naar beneden gaat....van 26 naar 21 graden. Nou ja, nog geen sneeuw en ik wil nog steeds graag ruilen.!! Groetjes van frederiek

• 07 Februari 2012 - 15:27

Jezus:

Gaaf, Agatha Christie zo te volgen. Eerst in Engeland en nu hier! Super.
    Ben erg benieuwd naar alle foto's. Enne......gefeliciteerd met jullie broertje/zoontje!
    x