donderdag 9 februari 2012 - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu donderdag 9 februari 2012 - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

donderdag 9 februari 2012

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

10 Februari 2012 | Egypte, Luxor

Helaas, het zit erop!!
’s Morgens nog een ontbijt op de boot, daarna de koffers pakken, en proberen de souvenirs nog erbij te krijgen, en wel zodanig dat het ook nog heel blijft! Daarna lopen we met zijn viertjes nog over de boulevard, de Corniche. Uiteraard worden we van alle kanten weer aangesproken maar hier in Luxor blijkt dat het ook anders kan. Sommigen die ons benaderen voor een tochtje per taxi, boot of koets wensen ons een goede reis en hopen dat we terug komen. Dat hebben we in Aswan niet gehoord. Wel het erg vervelende “kijken, kijken, niet kopen” terwijl je al veel hebt gekocht.
Als toetje gaan we thee drinken in het Winter Palace hotel! Ook een Agatha Christie hotel, oud en koloniaal maar wel chique. Eerst even door de tuin wandelen en foto’s schieten, daarna in de lounge aan de thee. Het kost trouwens geen drol, 40 EGP (nog geen 5 euro) voor een pot thee voor 2 personen. Als je het met onze reisleider hebt over dit hotel of Old cataract komen gigantische bedragen naar voren maar dat is dus niet juist. Deze hotels zijn een verademing om te bezoek en je bent echt geen fortuin kwijt als je niet wilt. Ook zijn er geen kledingeisen. Doen dus, vooral Old cataract ligt op één van de mooiste plekken op deez aard!
Dan naar de bussen, gelukkig hoeven we onze bagage niet te dragen… Abdoe waarschuwt ons geen fooi te geven, de sjouwers zijn betaald. Voor het uit de bus tillen van onze koffer houden ze hun hand al op, ook op de luchthaven, ook voor het optillen van de koffer om deze op een band te leggen. Mooi niet!
Nu zit ik dit heerlijk in het vliegtuig te typen.
Samenvatting:
Egypte vinden we erg mooi! Abu Simbel moet je echt doen. De bevolking is wennen, vooral over de fooi zijn ze erg brutaal. Old Cataract in Aswan en Winterpalace in Luxor moet je bezoeken voor een koffie/thee of meer.
We zijn met Kras reizen op het schip L’ Aube du Nile (5*) geweest. Dit is ons zeer goed bevallen. Mooie hutten, ons pa en ma hadden een gewone hut, deze zijn niet overbemeten ruim. Wij hadden een suite, die is super! Ruim en mooi. Helaas zijn er maar 2 op deze boot. De meerprijs was het zeker waard, ook al vanwege de gunstige ligging t.ov. van de motor. Het eten is goed en erg gevarieerd. De grote ramen in alle hutten zijn super alleen liggen de boten naast elkaar aan de kade zodat je dan de gordijnen moet sluiten. Bij een volle boot zijn er 3 bussen en drie reisleiders die Nederlands spreken. Iedereen vond ze erg leuk, Noorderlingen hadden iets meer moeite om de reisleiders te verstaan.
Tips: je kunt bijna overal betalen met euro’s, de excursies moet je zelfs betalen in euro’s. Meenemen dus (kleine coupures), die kun je daar natuurlijk niet pinnen. Ook kleine muntjes meenemen, voor wc bezoek enzo, wisselen doen ze niet en je hebt minder problemen als je met bv 2 personen naar de plee gaat en ieder een muntje geeft als dat je 1 munt geeft voor 2 personen.
Ook willen ze allemaal euromunten wisselen naar euro biljetten omdat ze die munten niet naar de bank kunnen brengen, op zich is daar niets op tegen maar let op dat je euromunten krijgt, er zijn Egyptische munten die op de 2 eurostukken lijken.
Voor de fotografen: voor een statief moet je soms extra betalen, meestal EGP 20, € 2,40. Voor sommige opnames heb je dat statief wel nodig. Op sommige plaatsen mag je ook helemaal niet fotograferen binnen. (de graven en Abu Simbel)
De verkopers zijn opdringerig maar je moet wel in je achterhoofd houden dat het hele toerisme al een jaar is ingestort. En veel mensen zijn afhankelijk van het toerisme. Negeer ze of onderhandel als je belangstelling hebt. En geef de fooi die je wilt geven, discussie krijg je toch, niet aan toegeven. Maar dat kan meevallen als ieder een munt geeft en je niet 1 munt (of biljet) geeft namens meerdere personen. Sommigen proberen je in hun winkel te lokken door 1 euro voor een bepaald artikel te roepen, later blijkt dat hij dat toch anders bedoelt. Deze zaken gewoon overslaan, dat voorkomt problemen. Bij onwaarschijnlijke prijzen wordt je toch op de ene of andere manier belazerd.
Wij vonden Egypte een grandioze ervaring!