7-2-2009 - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 7-2-2009 - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

7-2-2009

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

08 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

7 februari 2009 (verjaardag Rob)
Na het ontbijt zijn we om 9 uur vertrokken richting Oudtshoorn. Geen lange rit. Oja, Riny: Onze chauffeur heet Tim. Onderweg hebben we even door Knysna gelopen, eerst naar het centrum, daarna nog bij de gezellige haven. Tot op heden zijn de Zuid Afrikanen erg aardig en totaal niet vervelend of opdringerig. De rit naar Oudshoorn is erg mooi, het landschap verandert uiteindelijk in een soort van woestijn, de Kleine Karoo. We stappen uit voor een fotoshoot van een informatiebord, zie foto’s (je plekte gewoon vast op de grond!!). Het is dan 35 graden! Maar het gaat nog wel warmer worden. In Oudshoorn gaan we eerst naar het wildpark “Cangoo” waar we een rondleiding krijgen. Leuk aangepakt, we moeten eerst door een donkere gang naar vleermuizen waar ze een skelet op ons af sturen, Ed en ik schrikken ons rot, de rest lol natuurlijk. Je kunt je hier ook in een kooi tussen de krokodillen laten zakken…. We bedanken ervoor, we hebben geen zwembroek bij….
De leeuwen en tijgers zijn het mooist, ze hebben ook een wit leeuwenpaar. Er zijn hier geen olifanten Bram! Tenminste niet met een lange slurf. Na dit bezoek door naar de accommodatie. Het is nog een end rijden naar Swartberg Manor. 40 Km door de bergen. De manor ligt erg mooi tegen de bergrand aan en we krijgen een gigakamer in een lodge. Eenvoudig maar wel sfeervol en het bed is erg goed. Badkamer met bad en aparte douche. In de verte is een bosbrand zichtbaar maar de wind is zodanig dat de brand de andere kant uitgaat. Ze doen hier weinig tegen die branden omdat ze geen blusvliegtuigen hier hebben. Wel staan er brandweer lieden het vuur uit te slaan…
Na een eenvoudig maar wel lekker diner (struisvogelgehakt, sperziebonen met aardappelen, wortelen, rijst) begint het ontiegelijk hard te waaien en de wind van richting te draaien, we zien de vlammen oplaaien onze richting uit. Om de spanning op te voeren valt ook nog eens de stroom uit, maar dat is niet ongebruikelijk voor ZA, maar wel de eerste keer voor ons. De kaarsen worden aangemaakt. Op de kamer hebben we eigen zaklampen. Later komt er nog brandweer bij de manor maar we horen niets…. Om tien uur gaan we naar bed maar laat de koffers en rugzakken ingepakt zodat we meteen met ons spul weg kunnen als het nodig is.
Maar de wind gaat liggen, de stroom wordt weer ingeschakeld en het regent als we rond 3 uur ’s nachts weer ff gaan kijken. Gelukkig, dan kan ik pas echt slapen. Nu is het ochtend maar in de verte zie je het wel nog gloeien… Ben benieuwd….

• 08 Februari 2009 - 07:45

Hanneke:

Zal ik die Romein uit Asterix en Obelix sturen, want ik zag nog ergens een sprietje gras staan.
    Moet ik wel zorgen dat ie dat tweede bord niet ziet, want ik weet niet wat ie zal kiezen...!

• 08 Februari 2009 - 08:45

Riny:

Niet naar een struisvogelfarm geweest voor een ritje op de struisvogel??? Wat een waanzinnig mooi land is het toch!En wat zullen jullie het koud hebben als jullie hier uit het vliegtuig stappen! Meer dan 30 graden verschil en het wordt nu alleen nog maar warmer, bij jullie dan! Hadden jullie eens krokodillen van dichtbij kunnen zien, hebben jullie "de zwembroek niet bij", ja ja! Maar we genieten hier dagelijks van jullie verslag, hoewel... van Edmar zelf horen we niets! En die chauffeur ken ik niet, die van ons heette Jimmy, hij speelde gitaar en heeft voor ons bij het kampvuur gezongen. Dat moeten jullie nu zelf doen: neem dat alsjeblieft op!

• 08 Februari 2009 - 13:39

Marcel&Micheline:

hoi Edmar&Ruud. Lijkt fantastisch daar en Ruud maakt daar fijne verslagen bij hè Edmar @ó)). Leuk om jullie zo kunnen te volgen, veel plezier nog!!!M&M

• 08 Februari 2009 - 17:11

Rob:

Ha, nog bedankt voor het bellen, het was een geweldig feest. Jammer dat jullie er niet bij waren. Maar we hebben nog vlees genoeg over dus na ullie vakantie kunnen jullie hier vette hap eten. de groeten

• 08 Februari 2009 - 19:16

Marianne:

Hai Edmar & Ruud!
    Vandaag jullie hele dagboek gelezen...afzien hoor...NOT!!! Wat een heerlijke reis zijn jullie aan het maken! Pinguins, erg leuk...ze lopen ècht zo gek hè?! En tegen jullie restaurants kan de Michelin niet op...
    geniet er nog van, veel plezier, Marianne (& Egbert)

• 08 Februari 2009 - 19:26

Els:

Jullie zijn een súper geweldig én spannend avontuur aan het beleven.
    Heerlijk........wij genieten hier van jullie !!

Groetjes, Els en de rest.

• 08 Februari 2009 - 20:27

Janny:

Leuk om nu stukjes te lezen waar wij nog niet geweest zijn. Wat die bosbranden betreft, maak je borst maar nat.Wij hebben er heel veel gezien vorig jaar. Ze steken ze zelfs zelf aan. Hoeven ze geen gras te maaien? en Houdt je zaklamp ook maar in de buurt want die heb je ook elke dag wel een keertje nodig. Maar als je thuis bent vergeet je dat weer en denk je alleen aan die aardige afrikaner. Veel plezier nog

• 09 Februari 2009 - 08:19

Janneke:

Zo hebben wij ook in Canada geslapen, koffers ingepakt zodat we konden vluchten!Wij hadden alleen 3 dagen geen stroom...Waar komt die gladheid vandaan op foto 2???We genieten van jullie verslagen!
    ps het was geen romein maar een engelsman van Astrix en Obelix!

• 09 Februari 2009 - 18:12

Barbara:

Het is weer een ongelooflijk mooi plekje alleen jammer van zo'n simpel diner; was wel wennen voor jullie zeker.
    Wat een vunzige foto voegen jullie er nu aan toe trouwens.En als je op de kaart kijkt zitten jullie ook nog dicht bij de plaats Klaarstroom!

• 10 Februari 2009 - 08:22

Monique:

Hee Ruud en Edmar, jullie zijn al weer meer dan 2 weken weg. De helft zit er al weer op! Ik heb nu pas de tijd genomen om een berichtje te sturen. Sorry, sorry, sorry....Ik lees met heel veel plezier jullie verslagen. Ruud wat kun je het allemaal leuk brengen!! Geniet nog de komende tijd van deze geweldige vakantie. Ik laat volgende week nog wat van me horen. Beloofd ! Groetjes uit Reusel.