20-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 20-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

20-2-2009

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

21 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

20 februari 2009
Vanmorgen om 5 uur gewekt daar een tamtam. Voorzichtig uit bed gekomen en schoenen gecontroleerd op schorpioenen, maar die zaten er gelukkig niet in. Bij dit soort accommodaties wordt je wakker, pak je allereerst je zaklamp en ga je verkennen wat er op de grond rondkruipt… Gelukkig niks. Tessa vertelt dat in haar nieuwe onderkomen (zie 19/2) toen ze in de badkamer stond er een poot van een varaan in de badkamer hing… ff gillen en daarna meteen een foto maken natuurlijk. Een groot beest hing er aan de buitenkant uit. Wel een leuk verhaal natuurlijk.
Om 5.30 in de wagen met ons gebruikelijke clubje. Van de big five ontbraken alleen nog de leeuwen en luipaarden. Die laatste is moeilijk te zien maar na een half uurtje liep er in de verte ééntje heel cool te wezen, gewoon over het pad! Rustig er naartoe gereden om hem niet af te schrikken issie verdwenen. Een klein stukje verder ligt het luipaard heel lekker in de berm naar ons te kijken! Vlug foto’s maken en filmen. Ik heb nog nooit een luipaard in het wild gezien, tenminste een exemplaar zonder knopen, maar het was een unieke belevenis! Jammer genoeg was de 2e wagen met Rikie, Eefke, Wil en Fijje te laat. Verder zien we de gebruikelijk dieren zoals de giraffe en de olifant maar ook zeldzame zoals een zwarte antilope, de swartbaartpens op z’n Suid Afrikaans.

Dan tot 4 uur relaxen, dat hebben we nodig. Even bijslapen. Het is overal zo warm in de accommodaties dat je zo vroeg wakker bent, tenminste ik. Ed slaapt langer. Maar we moeten zo dikwijls al om 5 uur opstaan dat het nu zijn tol begint te eisen.

Om 4 uur een avonddrive! We stappen bij Henny in de wagen omdat zijn wagen het meest open is om te filmen. We rijden allereerst naar de leeuwen, die zitten er nog steeds. Er komt een heel dreigende lucht aan, samen met het zonnetje levert dat hele mooie plaatjes op. Maar dan barst de bui ook los en gaan alle wanden dicht. In de regen zien we nog een groep neushoorns. Gelukkig is het zo weer droog en gaan we op een open vlakte iets drinken en zien we de zonsondergang. Mooi! Dan wordt de gamedrive voortgezet in het donker maar afgezien van een paar impala’s, konijnen en een uil zien we niet veel.
Dan lekker een neut bij de accommodatie en het diner slaan we over omdat de lunch al warm was. Op tijd naar bed want morgen mogen we weer om 5 uur eruit. Er staat een andere bus klaar omdat Tim met zijn bus naar een andere groep moets. Nu hebben we een iets kleinere bus met als chauffeur: Jimmy, ja Riny, jullie chauffeur!En hij kent jullie nog en bij deze de groeten!

• 21 Februari 2009 - 20:34

Riny:

He wat leuk! Waarschijnlijk zien jullie dit bericht te laat, maar anders...heel veel groeten aan Jimmy en vraag wanneer hij eindelijk eens naar Nederland komt. Bente mailt zo af en toe nog met hem geloof ik. Verder hebben jullie wel erg sterke verhalen zeg! Bij mijn weten is het in Shalati/ Manyeleti lang zo eng niet, wel indrukwekkend. En foei Edmar en een beetje afzien hoort er toch bij! Hoe dan ook! Een hele fijne terugvlucht naar Nederland en we wachten wel op de overige verhalen en foto's!

• 22 Februari 2009 - 08:50

Ans:

Dat is dan wel de op een na laatste safari geweest.
    Want maandag is de terugreis gepland.
    Dat was een mooie en spannende vacantie! Wij wensen jullie een fijne en veilige terugreis toe. Tot ziens.

• 22 Februari 2009 - 22:34

Petra:

De reis begint zijn tol te eisen!! Is het vakantiebudget niet overschreden met al dat bijbetalen???? Geven aan goede doelen, bijbetaen accomodatie, te weinig afdingen bij spulle kopen, fooi geven!! Wij hebben al een bord te koop in jullie tuin laten plaatsen!!!Goede terugreis!!!!Jullie kunnen terecht in de blokhut van de scouting!!!Niet te snel afkicken boys!!!!!