30-1-2009 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 30-1-2009 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

30-1-2009

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

31 Januari 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

30 januari 2009 Kaap de Goede Hoop!
Vandaag gaan we samen met Steve een rondrit maken op de Pensulania, de gehele landtong onder Kaapstad. Na een lekker ontbijt met de gebruikelijke maar wel lekkere scrambled eggs and bacon, fruit waaronder passievrucht en bosbessen en Kaapse blauwschimmelkaas staat Steve voor de poort en rijden we door Kaapstad. Opeens schiet het me te binnen dat een Duits stel in Kaapstad bij hotel Lord Nelson, super chique, een high Thea had genomen. Steve zei dat dat daar inderdaad bijzonder goed is en het hotel zien is sowieso een belevenis maar dat reserveren wel noodzakelijk was. Dus zijn we er meteen naartoe gegaan en hebben gereserveerd voor a.s. dinsdag, 3 uur. Het hotel is inderdaad poep-chique.
Doorgereden naar Great Constantia. Dat is een wijngoed dat is begonnen in 1685 door familie van der Stel. Het ligt erg mooi, in de verte kijkt het uit over de Indische oceaan en aan de andere kant ligt het tegen de achterkant van de Tafelberg. Allereerst laat Steve ons het suikerbossie zien, een struik met de protheabloem, als je de bloem ondersteboven houdt en schudt komt er een suikerwater uit, en dat klopt! Vroeger maakte men er een frisdrankje van, nu bestaat dat niet meer. De gebouwen zijn allemaal in de gebruikelijke stijl, wit gestuukte muren en de rieten kap die je hier ook op de boerderijen ziet. En meubelstukken in Hollandse stijl maar wel hier gemaakt van geelhout en stinkhout. Stinkhout is erg mooi donder hout wat blijkbaar bij het zagen stinkt, vandaar de naam.
We vervolgen onze tocht via de kustplaatsjes Muizenberg, en Fishhoek. In Fishhoek zijn we een boekenzaak ingegaan omdat we wat bladen willen kopen. De “weg-sleep” een soort van Kampeer Kampioen en de Eat Out 2009 met daarin de 1000 beste restaurants van ZA. Die kan mooi van pas komen als we de rondreis beginnen. Hier ligt die in elk hotel waar we ‘m gebruiken maar tijdens de rondreis waag ik dat te betwijfelen. Verderop, bij Simonstown, ligt Boulders Beach met een pinguïn kolonie. De kolonie komt oorspronkelijk van de westkust waar ze na een olieramp zijn uitgezet op Boulders beach. Men had verwacht dat ze terug zouden gaan maar het klimaat en het voedsel beviel ze wel en de meesten zijn gebleven. Het leuke is dat ik zelf ook één en ander kon vertellen omdat ik veel gelezen heb over deze dieren, van de auteur Toon van Driel heb ik de literaire werken De Stamgasten 1 tot en met 10 bestudeerd. Ik kan ze van harte aanbevelen.

Op weg naar ons lunchadres passeren we enkele baboons, de bobejanen(apen). De ene heeft een jonkie op de rug en bij de nader hangt er één aan de buik. Steve heeft ’s morgens al voor ons een tafel gereserveerd op het hoog gelegen terras wat hoog ligt en uitkijkt op de gehele kustlijn! Een super plek! Ed zit aan de wraps en ik aan een (helaas kleine) salade. Wij hebben ons eten op, onze buren zitten aan de wraps, komt er ineens een baboon aangelopen over de railing en bedient zichzelf van de wraps van de buren, schiet meteen de luifel van het restaurant op en peuzelt de wrap op! Even later komt hij terug om te kijken of het dessert al is opgediend. Steve jaagt ‘m weg, nu weten wij ook hoe we moeten reageren op die beesten, gewoon agressief. Die beesten komen alleen op vrouwen af omdat die angstig reageren en gaan er met je tas vandoor om te zoeken naar eten. Wel vervelend als je tickets en paspoorten door de lucht vliegen….
Cape of Good Hope Nature reserve bestaat uit een natuurgebied met 2 uiterste punten, één daarvan is Kaap de Goede Hoop en de ander is Cape Point. Bovenop Cape point staat een vuurtoren en daar kun je met een treintje naartoe maar er loopt ook een goed pad. Ik wil te voet en Ed wil mee!! Boven aangekomen genieten we van het uitzicht. Een stukje verderop staat veel lager nog een vuurtoren. Deze laatste is in gebruik. Er ligt een rif (Bellows Rock) voor de kust en in 1911 is het passagiersschip de Lustitania op dit rif gelopen omdat de hooggelegen vuurtoren niet zichtbaas was door de mist. Toen hebben ze er één lager gebouwd. Vanuit Cape point kun je en mooie wandeling maken naar het lager gelegen Kaap de goede hoop. Ed en ik zijn dat gaan doen! Schitterend! Een uurtje lopen, hoog boven de zee. Er loopt een goed pad. We hebben een eland-antilope gezien en een hele groep van een soort dassen maar ik weet niet hoe ze heten. Beneden op het strand lagen 2 zonaanbidders. Een opzichter was enkele baboons aan het wegjagen en die gingen langs de rotswand naar beneden, naar het stel op het strand…. Die apen hebben alleen maar oog voor de tassen en het stel was natuurlijk te laat. Dan gaat alles door de lucht wat niet eetbaar is…. We hebben dat even af staan kijken en zijn doorgelopen, van bovenaf kun je toch niets doen…. Wat foto’s gemaakt op Kaap de Goede hoop, erg mooi!!!! En op de parking stond Steve met de bus te wachten op ons. We hadden trouwens voor deze wandeling speciaal de wandelschoenen meegenomen en dat was geen overbodige luxe.
De rit terug is wederom prachtig, ondermeer door aan lager hangende zon. We nemen afscheid van Steve nadat hij voor ons wat Afrikaanse muzikanten heeft opgeschreven, we zijn op zoek naar muziek om te gebruiken voor onze film. Nog ff lammen op de kamer en dan naar bed!

PS: We lezen jullie reacties met veel belangstelling en lol!!!

• 31 Januari 2009 - 06:22

Hanneke:

Wat hebben jullie toch een geluk gehad met die Steve.....! Issienog vrijgezel...?

• 31 Januari 2009 - 06:24

Hanneke:

Of lijkt ie op die hoofdrolspeler van die andere wereldberoemde auteur, Erik Schreurs? Jeweetwel, J.Klepzeiker?

• 31 Januari 2009 - 09:03

Petra:

Nou Hanneke, ook ik ben wel benieuwd naar Steve!!Dus boys graag de volgende keer geen foto van The White House maar van Krokodile Dundee Steve!!!!!

• 31 Januari 2009 - 11:39

Rob Inge Isa Guusje:

Geniet maar lekker van de High thea, wij genieten van onze nieuwe Toledo.

• 31 Januari 2009 - 11:50

Marty:

Dames, dames, waarom zo ver gaan zoeken als 'n knappe,leuke,sportieve,
    vriendelijke, sportieve, intelligente boy zo dichtbij te vinden is.

Toch.....?

• 31 Januari 2009 - 13:59

Riny:

He die Edmar en Ruud, Het zijn klipdassies die jullie zien en blijkbaar zijn ze verwant aan olifanten! De klipdassies laten ook overal hun plassies achter! Op Constantia zijn we ook geweest, wijn geproefd? Heel veel herkenbaar dus, net zoals de Baboons en de Kaap! Of jullie tijdens de rondreis veel gelegenheid krijgen om in uitgelezen restaurants te gaan eten betwijfel ik. Niet alleen ligt het tempo hoog, maar langzaam maar zeker komen jullie in minder 'ontwikkeld' gebied. Misschien in St. Lucia nog? Zo te lezen zwelgen jullie in pure luxe...!

• 31 Januari 2009 - 17:40

Boudewijn Danielle:

heeey stoere mannen
    wat is het godverlaten mooi he, jullie zijn op dezelfde plekjes geweest zie ik al.....geniet en ervaar....

we hebben het er nog wel over onder het genot van hapje en drankje bij jan en suus :-)

• 31 Januari 2009 - 17:46

Henriëtte:

Hoi Jongens,
    Het gaat heeeel goed met jullie zo te zien. Prachtige foto's en werkelijk schitterende hotels. Ruud let je wel een beetje op de zon, lijkt wel alsof je rood begint te worden. Je bent toch niet de zonnebrandmelk vergeten? Waar zijn trouwens die speciale hoeden van jullie, je weet wel die niet kunnen afwaaien en waar je levenslange garantie op hebt. Geniet er van, we blijven jullie volgen enne ik begin nou toch ook wel nieuwgierig te worden naar Steve..
    Dikke kus en tot gauw

• 31 Januari 2009 - 17:51

Barbara:

Ik moet zeggen dat ik zeer geniet van de literaire kunsten van Ruud. Daar moet straks wel een boek van gemaakt worden hoor. Verder is alles prachtig wat ik zie.