16-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 16-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

16-2-2009

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

19 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

16-2-2009
Edmar:
Vandaag is het weer een reisdag. Ik voel me niet echt lekker vandaag, dus Hendrien haalt wat pillen voor mij. Deze helpen goed, dus in de bus kan ik in ieder geval wat slapen, maar niet teveel. Ook de reisdagen zijn leuk, gewoon lekker naar buiten kijken en genieten van het niet zelf te hoeven rijden. Maar eerst gaan we een cruisje maken van 2 uur in St Lucia. Op een meer vol met krokodillen en nijlpaarden. Nijlpaarden blijken wel 40 km per uur te kunnen lopen en jaarlijks meer slachtoffers te maken dan krokodillen. Ze eten je niet op maar als ze zich bedreigd voelen ben je wel de klos ondanks je puma’s. Een erg mooie tocht waarin we ook verschillende mooie vogels zien waaronder de wever die in het riet ronde nestjes bouwt. Een mooi geel vogeltje. We ontbijten op de boot. Van de krokodillen zie je niet veel omdat die bijna allemaal in het water zitten we zien wel veel nijlpaarden zelfs met kalfjes. Dan gaat de bustocht van start.
We stoppen bij een Wimpy en wij lunchen alvast, waardoor we tijdens de lunchstop weer kunnen rondlopen. Vandaag rijden we naar Swaziland. Wat een verschil met Lesotho!!! Een stuk schoner en ook het land is een stuk welvarender. Dat merk je in alles. De huisjes zijn minder armoedig en je ziet ook aan de winkeltjes dat het met de bevolking beter gaat. Bij de grens moeten we weer uitstappen en via de douanes Zuid-Afrika weer uit en Swaziland weer in. Na de grens scoren we weer iets voor de uitzet. De lunchstop is vandaag iets minder interessant, waardoor we bij de rest iets gaan drinken.
Dan hebben we een stop bij gigantisch veel stalletjes, en gaan we opzoek naar een vijzel, 2 om precies te zijn, zodat we een amuse van La Colombe kunnen presenteren! De mensen zijn op een positieve manier opdringerig maar niet vervelend. Je wordt overal het stalletje ingepraat en wij vinden een olifantje voor Jeanne van de bank en daarnaast kopen we ook nog even een leuk beeldje om op het dressoir (wat we niet hebben) te zetten? Voor de gehele familie hebben we authentieke zwalinese krijgers met speer uit zwart ebbenhout gescoord. 1 meter hoog, dus maak maar plaats! Het is alleen niet makkelijk om met Ruud daar te winkelen. Ze vragen per definitie teveel en verwachten dat je afdingt. Ruud vindt iedereen zo zielig en wil liever nog meer betalen. Hierdoor gaat de economie dus naar z’n kloten. Toen zijn we ieder om en om een stalletje ingegaan voor de vijzels. Uiteindelijk hebben we er twee gevonden en heb ik goed afgedongen. Ruud had natuurlijk weer medelijden, maar ik beheer dus de portemonnee, en ik kreeg hem ook tegen mijn prijs. (Note Ruud: Het afdingen gaat nu op een dermate dreigende wijze dat de verkopers schrik krijgen en we spullen van 180 rand voor 100 rand krijgen, en meestal staat er dan ook nog een kiendje van 3 tussen de rekken te huilen…Het leven is één tranendal…. )
De nieuwe locatie is fantastisch, leuke strooie hutjes, Beehive genaamd. Model: een ouderwetse bijenkorf, gigantisch leuk en met eigen sanitair. Hier blijven we weer 2 nachten. Om half zeven verzamelen om gezamenlijk te eten. Wij kwamen wat later omdat wij aan het internetten waren, het uploaden van de foto’s ging tergend langzaaaaaaaaam. Maar goed 14 en 15 februari staan er weer op.
Het eten was in buffetvorm en erg goed, we kregen zelfs impala, die we vanuit op het park zo bewonderen… Om 10 uur gingen we weer naar bed, morgen een super actieve dag………

• 19 Februari 2009 - 17:12

De V.d. Wieltjes:

Ooh........Ed een beetje ziek, maar zo te lezen heb je er niet veel last meer van gehad, gelukkig maar.
    Mooi Ed van dat afdingen hier is het ook kredietcrisis dus......denk aan jullie eigen portemonee !!
    En...........blijf opletten voor alle nijlpaarden, want zo'n lekker Hollands hapje als jullie, daar....mógen ze niet van proeven, toch !!!

Doei, doei.

• 19 Februari 2009 - 18:05

Barbara:

Supermooi die foto's hoor van al dat beestenspul! En laat je niet te pakken nemen door degene die groter dan jullie zijn.

• 19 Februari 2009 - 19:23

Peter En Paul:

god wat een leuke berichtgeving, alsof we erbij zijn, leuke familie trouwens (cleef) ......
    hier is het koud en jullie genieten van de zomer daar aan de onderkant van de blauwe bol....

• 19 Februari 2009 - 21:31

Hanneke:

Die ebbenhouten beelden.....passen die ook in de haard?

• 21 Februari 2009 - 19:20

Rob Inge Isa Guusje:

Even terugkomen op die Zwalinese krijger, wat bedoel je met een speer. Moet ik Inge daar de hele dag van af sleuren?
    Wij wensen jullie alvast een goede reis. (Wat gaat de tijd toch snel he, sjonge sjonge, wij gaan nu nl het carnavalgedruis in en zijn dagen niet aanspreekbaar, laat staan het lezen van mail en interneppen. Dus geniet nog en tot snel.
    Ps Ruud, ik heb nog een presentatie gegeven voor oa een aantal collega's van jouw bank. Gezellig he.