11-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 11-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

11-2-2009

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

13 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

11 februari 2009
Het ontbijt in Malealea Lodge valt niet tegen, eieren, bacon en toast maar ook cereals met melk. Na het ontbijt staan er 4 meiden uit het dorp klaar om ons rond te leiden door het dorp. Het dorp moet je voorstellen als een heuvelachtige grasvlakte met rode zandpaden en willekeurig wat lemen hutten en stenen huisjes met het model en afmeting van bij ons een garage met platdak. We beginnen bij de supermarkt waar alleen echte basisspullen staan zoals spijsolie, en wasmiddelen. Een wand met spullen en dat was het. Geen koeling ofzo. Groenten e.d. verbouwen ze zelf. Er bestaat hier veel ruilhandel. Een witte zak aan het huis betekent verkoop van fruit, een groente van groente, een gele van zelfgebrouwen bier en een rode voor vlees. Koken is hier buiten op een vuurtje met gietijzeren potten je maisprut maken. We komen ook bij een hutje waar bier wordt gebrouwen, daar mogen we ook proeven…. Maar ten eerste is het pas half tien en ten tweede nodigt de gehele enscenering niet uit tot het nuttigen van wat dan ook… We slaan het dan ook vriendelijk af. Verderop komen we bij 2 lemen hutten waarin een museumpje is gemaakt. Ondertussen begint het flink te regenen en iedereen propt zich in die 2 hutjes waar we uitleg krijgen over het leven in die hutjes en nog een zelfgemaakte mintthee wordt geserveerd. Laten we zeggen dat je daar van moet houden.
Door die regen is het glibberen geblazen . Een stukje verderop staan (volgens ons) wiedplanten tussen het mais…. Dan de gebruikelijke rondleiding op een schooltje waar het net lunchpauze is en de kinderen en leraren aan de spinazie, maispap en een ei zitten. Met de handen uit een plastic bak. Een onderwijzeres vertelt het een en ander tijdens het eten van een ei. Achteraf gezien heb ik meer naar dat ei gekeken dan dat ik opgestoken heb van haar verhaal. Foei.

’s Middags stond een rit op een paard gepland maar helaas door de stromende regen gaan we niet. Wel klaart het op en worden we door de vogelspotters binnen onze club, Henriëtte en Jos, geattendeerd op nesten van reigers met jongen in enkele boomtoppen. Die hebben we mooi kunnen filmen met het statief wat we al een tijdje voor nop meezeulen en met onze verrekijker die welliswaar al 15 jaar oud is maar waar nog nooit doorgekeken is.
Om 7 uur volgt het diner bestaande uit snijbonen, stukken pompoen, rijst en stukken kip en als toetje een mars. Nog ff nakletsen en dan vroeg naar bed omdat we om 5.15 moeten opstaan, om 6 uur ontbijt en dan vroeg naar de Drakensbergen!

• 14 Februari 2009 - 09:06

Petra:

Lieve schatten,

Dat is toch geen spinazie maar ...Juist ja wat jullie al dachten!!! Ze zijn daar niet voor niets zo vrolijk!!