woensdag 8 februari 2012 - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu woensdag 8 februari 2012 - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

woensdag 8 februari 2012

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

10 Februari 2012 | Egypte, Luxor

Vanmorgen hebben we de wekker om 5 uur gezet. De boot vaart dan aan en we liggen bij Esna en gaan dan meteen door een sluis. De sluis waarvan het personeel in het begin van onze vakantie staakte. Nu gelukkig niet meer en het schutten willen we zien. Wij niet alleen, een man of 10 zijn op.
Als echte zoetwatermatrozen bekijken we alles en geven commentaar, ze verstaan ons toch niet. Maar het is wel leuk om te zien, we zakken een meter of 12. Om 6 uur weer naar bed om om 9.30 uur weer klaar te staan voor de tocht per koets door Luxor, door de buitenwijken. Helaas vergeten we nu de wekker te zetten en verslapen ons, gelukkig missen we alleen het ontbijt en niet de excursie. Maar een ontbijt overslaan doet ons geen kwaad.
De tocht is bijzonder! Veel armoede, rotzooi op straat, kraampjes met vanalles, hompen vlees aan haken… Er ligt zelfs een stapel darmen, getver! Geef mij maar verse worst!
De koets van ons pa en ma blijft even achter omdat de koetsier eerst nog een broodje moest scoren bij Mc Abdoellah. Maar ze zagen zich al ontvoerd worden…. Zie je ons ma al eindigen in een harem? Mocht ze willen!
Onderweg stoppen we nog bij een zaakje waar ze laten zien hoe ze vroeger het land irrigeerden, met een molentje met kannen eraan. Bijzonder leerzaam, gaahaap. Ook kon je op een dromedaris maar daar was niet veel belangstelling voor. De gemiddelde leeftijd van onze groep ligt erg hoog en ze hebben daar niet zoveel kunstheupen. Wij gaan er trouwens ook niet op.
Later ruiken we nog aan een takje mint en sabbelen op een stuk suikerriet. Behoorlijk IVN maar ook leuk. Net voor het einde vraag de koetsier of hij zijn fooi krijgt vóór het eindpunt omdat hij anders het moet afdragen aan de eigenaar van de koets. We geven hem ieder 2 euro omdat hij het leuk heeft gedaan maar uiteraard krijg je weer gezeur dat dat toch echt te weinig is. Zo gaat dat hier met alles. Maar meer dan een balpen (tip voor Daantje: een hoop pennen meenemen, dat scheelt je fooien) doen we er niet bij.

`s Middags gaan we naar de tempel van Karnak, een gigacomplex. Abdoe vertelt veel en erg leuk. Er staat een obelisk van Hatsjepsoet. De farao die na haar aan het bewind kwam wilde alles van haar verwijderd hebben. Maar de priesters verboden dat omdat ze geen vernielingen willen in de tempel. Toen heeft die farao een toren om die obelisk gebouwd en die is dus vrijwel nieuw gebleven. Er liep vroeger een weg van de tempel van Karnak naar de tempel van Luxor. Aan weerszijden van die weg stonden honderden sfinxen, 3,5 km. Jaarlijks was er een processie waarin een beeld van de god Amon van Luxor naar Karnak werd gedragen. Ook alle offergaven waaronder veel alcohol… Degenen die die processie liepen mochten die offergaven nuttigen, dus elk jaar kwam de hele meute ladderzat aan! Olé, olé, olé…
Er lopen een hoop Arabieren rond die je willen wijzen op iets bijzonders, ze vragen dan of je meeloopt. Als je dat doet staan ze meteen met hun hand open. Daar doen we niet aan mee. We kijken wel maar maken geen foto en lopen, nors kijkend, weer door.
Dan gaan we nog even naar een zaak waar ze echte papyrus bedrukken met Egyptische afbeeldingen. Ik vind er niets aan, Edmar uiteraard wel, maar als ik vraag waar hij in godsnaam die zooi wil ophangen geeft hij me ook weer gelijk, pfoe.. Ik ben eigenlijk principieel tegen zaakjes waar de reisleider ons brengt, dat zijn natuurlijk zaken waar hij de meeste provisie opstrijkt. In onze bus waren er 3 kunstwerken verkocht..

Op naar de Luxor tempel, het begint al te schemeren. Ik baal daarvan maar later blijkt alles erg mooi verlicht en mooi te fotograferen zodat ik het juist niet meer erg vind. Hier is een muur van een meter of 20, gedeeltelijk gerestaureerd waar de gehele processie op staat afgebeeld. Abdoe legt de hele processie uit. En weer erg vermakelijk. We gaan niet meer in de bus maar lopen lekker zelf terug naar onze boot. Onderweg worden we tig keren aangesproken maar we zijn inmiddels aan het afwimpelen gewend.
’s Avonds is er een show met een buikdanseres, maar we zijn te laat in de zaal, ach hoe jammer. Om 10 uur liggen we al op bed en dat voor de laatste avond… Wij houden niet van die herriezalen, we hebben liever een kletslokaal (of in mijn geval, een luisterlokaal). En het koelt ’s avonds te veel af om op het bovendek te gaan zitten. Dan wordt het net zo koud als bij jullie, nou ja, dezelfde score maar dan boven 0.

• 10 Februari 2012 - 09:42

Janneke G Te V:

Zo' n processie hebben we hier ook, hoor! Volgende week zondag komt ie door de straat!