28-1-2009 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 28-1-2009 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

28-1-2009

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

28 Januari 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

28 januari 2009
Vandaag zijn we echt Kaapstad ingegaan. Gisteravond besloten we toch met een gids te gaan, voor een halve dag. Maar het ging zo lekker en we konden de Tafelberg meenemen dat we besloten er een hele dag van te maken. En hem ook voor de vrijdag naar Kaap de Goede Hoop te reserveren.
Onder leiding van Steve Thomas zijn we in een mooi busje gestart bij Signal hill van waaruit je een mooi uitzicht over Kaapstad en op Robben eiland hebt. Daar liepen parelhoenders in het wild, ik ken ze alleen uit de diepvries, en een egyptische vogel wiens naam ik vergeten ben. Van daaruit zijn we naar de kabelbaan gegaan om de Tafelberg op te gaan. Ed vindt zoiets verschrikkelijk maar gaat toch mee. Het zijn ronde cabineliften waarbij de bodem draait. Erg leuk, je kijkt dan alle kanten op. Ware het niet dat enkele sjineesjes dat niet snapten en tegen de draaiing in liepen, en dan werkt het niet. Boven hebben we Ed weer bijgebracht en zijn gaan lopen. De Tafelberg is ruim 1000 meter hoog en er loopt een mooi aangelegd pad. Er is alleen lage begroeiing dus we hebben flink wat zon gehad. De uitzichten zijn spectaculair. Ed heeft een foto van mij gemaakt waar ik op een uitstekend punt stond. Alleen omdat hij met zijn knikkende knieën niet op de juiste plek durfde te staan komt de foto niet echt over….jammer.
Na de Tafelberg zijn we de stad ingegaan en begonnen met een lunch in het centrale park, de voormalige compagnie tuinen waar ze het fruit en groente teelden voor de VOC. Er stond zelfs nog één boom uit die tijd, een safraan-perenboom. Helemaal onderstut. Daarna zijn we door de stad gelopen, leuk is dat in het Afrikaans veel herkenbaar is, je hebt hier dus de Kerkstraat, het Strand maar toch spreken we iedereen in het Engels aan. Aan het Afrikaans hebben verschillende (zwarte) mensen toch een hekel denken we. Heel terloops op de middenberm van een straat ligt een herdenkingsplaat op een plaats waar de slavenboom heeft gestaan, een boom midden op een plein met kerk en gemeentehuis waar de slaven aan kettingen aan die boom waren vastgeketend. Daar kon je ze uitzoeken en kopen. Onvoorstelbaar.
We zijn verschillende musea gepasseerd maar daar gaan we een andere keer naartoe, we zijn nog een week in Kaapstad. Ik wil in ieder geval naar het slavenmuseum en er is een museum met verschillende werken van Nederlandse schilders.
Verder zijn we bij het presidentieel paleis geweest waar nu Motlanthe resideert. Steve kocht pinda’s, ik dacht dattie honger had maar later bleek dat de eekhoorntjes in het park (de Amerikaanse, ik vind de Europese mooier) uit je hand komen eten. Dat leverde weer een stel mooie plaatjes op.
Daarna nog even de bus in naar het kasteel van Kaapstad, een oude Hollandse vesting. Maar daar gaan we later in. Op de terugreis vertelde hij over een project voor straatkinderen waaraan hij doneerde, en ook een keer een kind heeft binnengebracht. We waren in de buurt en zijn gaan kijken. We hebben ook gedoneerd en zijn van plan dat meer te doen. Erg aardig volk die kinderen van de straat halen en onderdak en onderwijs bieden. Op deze vestiging waren nu 25 kinderen. Er zat nu zelfs een kind uit Zimbabwe! Je ziet hier in Zuid Afrika wel veel uitersten, deze straatkinderen en een stukje verderop zit een Ferrari dealer….. Dit gevoel gaan we afkopen met regelmatig doneren.
Nu zitten we weer heerlijk op de veranda en terwijl ik zit te typen orakelt Ed met een gezellige Duitse, op het niveau van : Sitsen er viel greten in die fische? Oftewel we hebben het super hier! (BTW ik kan het niet beter, dus laat ik Edmar maar lullen)

• 28 Januari 2009 - 17:04

Barbara:

Je zou toch verwachten nu dat er 2 tantes van hem in Duitsland wonen dat het duits van Edmar toch van hogere kwaliteit zou zijn he!
    Maar toch geweldig dat het zo goed bevalt en wat verstandig om met een echte gids op pad te gaan. Lijkt me wel zo veilig.

• 28 Januari 2009 - 17:17

Rob Inge Isa Guusje:

Geweldige foto van die tafelberg, jammer dat Steve in de weg staat, midden op de foto. Jammer, jammer, jammer.

• 28 Januari 2009 - 17:23

Mariet En Henny:

Wat zijn het toch een bofkonten.Elke dag mooi weer en wij zitten weer in de kou.
    Zoals we kunnen lezen hebben jullie het prima naar jullie zin.
    Bij ons is alles in orde.

• 28 Januari 2009 - 18:07

Frans En Mirjam:

Hoezo knikkende knieen? Die foto is geweldig!

• 28 Januari 2009 - 18:18

Heidi:

Heej mannen,

volg jullie vanaf dag 1 op de voet. Absorbeer werkelijk al jullie berichten en heb er maar één woord voor: SUPER. Nee hoor, ik ben he-le-maal niet jaloers. Nou ja, zit thuis met 2 zieke kids (39 graden +) dus een beetje benijd ik jullie wel. MAAR KAN IEMAND MIJ VERTELLEN WAAROM MIJN BERICHTEN NIET OP DE SITE WORDEN GEPLAATST?? Kom ik niet door de censuur of telt Zeeland echt niet mee op global niveau... Anyway, geniet ervan. Tot mails x

• 28 Januari 2009 - 18:24

Heidi:

En nu wordt ie natuurlijk wel geplaatst... :-)

• 28 Januari 2009 - 18:49

Marieke:

Ik heb gedroomd van green tea smoked duck!!!
    Wat een tegenvaller als je dan Tinus "Greenen"naast je ziet liggen!!
    Geniet maar lekker dan eten wij hier wel een gewone kiep in braadzak!

Dikke Muh xxx

• 28 Januari 2009 - 19:15

Peter En Paul:

het lijkt wel of we erbij zijn en ales mee maken, goed geschreven Ruud.....zeer levend !!!
    Heerlijk te lezen hoe jullie alles beleven...
    Geniet ervan..
    P&P

• 28 Januari 2009 - 19:52

Petra:

Ik zie het al een nieuw vrijheidsbeeld op de Tafelberg!!Niet gek boys!

xxxx

• 28 Januari 2009 - 20:13

Hanneke:

Wo ist denn die sleegerei?