27-1-2009 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 27-1-2009 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

27-1-2009

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

27 Januari 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

27 januari 2009
Ed vanmorgen in de zenuwen, zal de huurauto op tijd komen? Yep, om 5 voor negen wordt er aangebeld en wordt de wagen gebracht. Een Nissan Tida, never hurd uf, maar een ruime wagen met airco en automaat. Een automaat omdat ze hier links rijden en dus rechts in de auto zitten. Links schakelen hebben we geen zin in. Meteen een blokje om gereden om de zenuwen weg te nemen maar het went snel, alleen een bocht naar rechts blijft moeilijk, je bent geneigd naar de rechterkant te rijden. En dat mag niet.
Met onze Tida hebben we een wijnroute gemaakt. Via de autobaan de stad uit, om een km of 60 verder het binnenland in te gaan. Onderweg zie je wat townships, in het begin valt dat nog wel mee,kleine stenen huisjes, maar later worden het golfplaten gevallen. De kinderen spelen op de strook tussen de wijk en de autobaan. Ook loopt er veel volk op de autobaan. Triest om te zien.
Dan gaan we het binnenland in bij de Holland Hottentot Mountains, erg mooi! Daar rijden we de hele route eigenlijk een beetje omheen. Het is trouwens bewolkt nu, minder mooi op de foto’s. We zien de eerste baboons (bobejane), apen in het wild. Als je eten bij je hebt ben je de klos en wordt je geplunderd. Overal staan ook borden dat je ze niet mag voeren want daardoor zijn ze zo vervelend. Maar wel mooi om te zien. Dan komen we in het wijngebied, bij Franschhoek. Op aanraden van de hele bups in het hotel zijn we naar La Petite Ferme gegaan, je kunt daar wijn kopen maar ook goed lunchen. Het is ondertussen zonnig geworden en we zijn in de tuin gezet met een cola en een witte wijn om de lunch uit te kiezen. Een echte Cleef/Nijhof kaart! Vol lekkere dingen, en lunchen doen ze daar in 3 gangen, dat is afzien! Ed had vooraf een green tea smoked duck (Nijhof), zo wil elke eend wel sterven! Dat was een schijf van een wrap met daarin gerookte eend. Ik had een bladerdeeggebakje met daarin groente en een stevige kaassaus (Cleef). En de prijzen zijn hier hartstikke laag (Nijhof:))! Als hoofdgerecht had Ed een lamsbout op puree en een lekkere saus en ik een stuk konijn op polenta met gekonfijte wortel en een heerlijke mosterdsaus. Nagerecht: Ed pruimen met een meringe en ik een stevige chocolademousse met een amandelprutje eronder. Burp!

Toen doorgereden naar Boschendal, een manor. Een oud landhuis van een Nederlandse familie, helemaal wit van buiten, mooie geveltjes, en een landgoed eromheen. Het leuke was dat er net een oldtimer groep wegging, geen bus met bejaarden maar een vereniging met oude auto’s. Dat zijn natuurlijk super opnames!
Daarna door naar Stellenbosch, een stadje met een historisch centrum met hollandse huisjes. Mooie shots gemaakt en toen weer terug naar Kaapstad. Ondertussen rijdt Ed net zo vlot met de Afrikaners mee, iets te vlot naar mijn mening….
Oja, Marty en Janny: Waar we die mosselen en steak hebben gegeten was naast Harry’s pancakes in V & A Waterfront! Toevallig.

• 27 Januari 2009 - 18:57

Petra:

Ik zie dat jullie bij ons buitenhuis gearriveerd zijn. Geniet van de luxe en laat je goed verwennen door Nelson verwennen en doe hem de groeten van ons!

de vonrethjes

• 27 Januari 2009 - 20:00

Frederiek:

hallo, wat maken jullie een prachtige reis zeg....weten jullie wel hoe koud het is in riethoven-city? juist ja, het gaat vanacht weer behoorlijk vriezen. brengen jullie weer lekkere recepten mee? en was is dat gerecht waar zo zielig een pootje uitsteekt? eng hoor....nog veel plezier en groetjes van frederiek.

• 28 Januari 2009 - 07:20

Chris:

Enne, niks teveel gezegd toch? Door jullie verhaal te lezen kan ik de reis opnieuw meemaken
    Oh ja, ik vrees dat 5 kg aan extra bagage nog te weinig zal zijn.