Zaterdag 29 april - Reisverslag uit Lijiang, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu Zaterdag 29 april - Reisverslag uit Lijiang, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

Zaterdag 29 april

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

29 April 2017 | China, Lijiang

Edmar had met het onderhandelen over de kamer ook het ontbijt erbij gekregen. Op naar het buffet! Staat er één juffrouw bij een fornuisje met wat noodles, kruiden en specerijen. Geen eieren, geen rijst… wel wat brood om te roosteren en een potje jam… de koffie (slap en met melk) en de thee zaten in glazen die niet zouden misstaan op een Münchener bierfest! Oftewel dat was niet veel. Morgen kijken we wel ergens anders.

Door iemand van het hotel worden we naar de taxi gebracht en gaan we op pad naar de kloof. De legende vertelt ons dat er ooit een tijger, om te ontsnappen aan jagers, op een smal punt over de kloof is gesprongen. Je hebt daar hikings van enkele dagen om de kloof te doen. Die tijd hebben we niet en zo’n tocht is ook erg zwaar. Maar je hebt ook een versie voor de meeste toeristen, keurig aangelegde trapjes naar beneden en naar boven. Als je dat te zwaar vindt kun je ook met een draagstoel naar beneden en weer naar boven…. Dat zien we niemand doen! Lijkt me geen pretje om in een draagstoel op deze hoogte een trap op of af te moeten gaan. Het is erg toeristisch maar ook schitterend!!

Terug naar het hotel. Sommige stukken landschap zijn erg mooi, op heel veel andere stukken zijn enorme bouwactiviteiten gaande. Er wordt afgegraven, geschoven met grond en gebouwd. Vooral in de buurt van de kloof.

Dan gaan we lekker light (zonder fotospullen en rugzakken) door de oude stad dwalen. Je neemt alle leuke straatjes die je tegenkomt tot je het beu bent en dan kijk je op een app waar je bent. Dan probeer je terug te komen…. Erg leuk. Ik scoor ondertussen nog een armbandje, hier zijn kralen armbandjes erg populair. Veelal van hout maar ik kwam er één tegen van tijgeroog! Ons oma was helemaal weg van tijgeroog, daarom vind ik het leuk om er ook iets van te hebben.

De trappen beginnen hun tol te eisen bij Edmar. Dit stadje ligt op 2400 meter hoogte. Elke keer als we naar het hotel gaan moeten we al die trappen op. En op die hoogte heb je minder zuurstof. Ik heb er geen probleem mee maar Edmar heeft het zwaar! Maar hij doet het wel! Goede training. Op de sportschool loopt hij met gemak 100 verdiepingen. Maar die oefening staat op 2,5 meter, 1e verdieping, niet op 2400 m.

Dit stadje leent zich ook weer voor een avondreportage dus gewapend met camera’s en statief gaan we de stad in. Erg mooi! We lopen ook door het uitgaansleven… een heeeeele hoop lawaai, livemuziek in bijna elke kroeg. En een hoop gogo danseressen op de tafels. Comazuipers op straat. Vreemd genoeg is het om 24 uur helemaal stil!

• 01 Mei 2017 - 20:06

Barbara: