15 maart 2011 - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 15 maart 2011 - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu
VIP-Report

15 maart 2011

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

15 Maart 2011 | Thailand, Kanchanaburi

Voor iedereen behalve Henriëtte:
Kookcursus Kananchaburi Apple’s retreat !
Noi had gisteren gezegd dat we een klein ontbijt moesten nemen omdat we met de kookworkshop veel zouden proeven en eten. Dus beperkte ik me tot 2 gebakken eieren met ham en kaas en een flinke schaal yoghurt met banaan en ananas. Poeh, kan me nu voorstellen wat een dieet inhoudt Henriëtte, mocht je toch lezen.

Oja, de zaak werd tijdens het ontbijt ingezegend door een zestal monniken, omdat het een nieuwe zaak is. Ze hebben ongeveer 5 minuten gebeden, na een uur te hebben ontbeten trouwens, on the house of course. Ze eten overigens elke dag tot 12 uur, daarna niets meer.

Om half 10 kregen we (Catharina, Gudrun (beiden uit Oostenrijk) Edmar en ik) uitleg over de Thaise keuken, enkele wetenswaardigheden:
- De Thai gooien absoluut niets weg, als er iets over is drogen ze het. Of het nu vlees, groente of pepers zijn. Van de gedroogde pepers maken ze chilipoeder.
- Op de markt ligt een gerecht van kleine stukjes gebakken vlees, dit ziet er erg smakelijk uit. Hier zitten allerlei kleine dieren in zoals salamanders en ratten. Die worden in zijn geheel erg klein gesneden en erg lang bereid zodat het in zijn geheel gaar en mals is!
- Hoe kleiner de peper hoe pittiger, rood of groen maakt niet uit. De pitjes maken ‘m pittig.
- De Thai zijn absoluut niet dik. Dat komt omdat ze zo spicy eten, dat verlaat je lichaam erg snel! En ze eten erg veel groente en weinig vlees…Henriëtte???
- De Thai eten niet warm. Ze vinden dat ten koste van de smaak gaan. Ze maken een gerecht en laten het staan. Dit koelt af en wordt dan steeds beter van smaak. Dan maken ze het volgende gerecht.

Verder vertelde ze dat het als vrouw moeilijk is een zaak te runnen in Thailand. Als vrouw wordt je niet serieus genomen. En de Thai zijn erg moeilijk. Ze waardeert de manier waarop Nederlanders met elkaar om kunnen gaan. Ze kunnen een keer kwaad wordt om iets en dat wordt uitgesproken, daarna is het weer goed. Zo gaat het hier niet.
De kookworkshop: Janneke, en ook Martijn, dit is echt iets voor jullie!
Eerst hebben we 4 gerechten vanaf de kaart uitgezocht die we gaan maken. Omdat we er al een paar gegeten hebben, hebben we onze favoriet erbij gezet, de pomellosalade.
We gingen om 10 uur naar de markt in het dorp om de spullen te halen. Daar hebben we verschillende vruchten, groentes en vlezen bekeken. De vruchten zijn schitterend, en sommigen ook nog lekker, de groentes en kruiden, behalve koriander, ook. Van het vlees zijn sommige stukken mooi maar er werden ter plekke dikke kikkers geslacht. Ook lagen er schildpadden en krokodillenvlees. Bah. Alles wordt dus gebruikt, ook bloed wordt opgevangen en iets van gemaakt. Maar voor onze gerechten hebben we gewoon kipfilet, wat rundsvlees en varkensvlees meegenomen. Verder allerlei groentes en kruiden. Elk gerecht had ze voorbereid, de groentes kleingesneden evenals het vlees en de kruiden in bakjes gedaan. Ze heeft een professionele kookruimte en daar gingen we per 2 tal aan de slag. Elk gerecht deed ze een keer voor, daarna mochten wij aan de slag en keurde zij. We hebben uitleg gehad en gebruikt: kurkuma, soya saus light, soya saus dark, oystersaus, fish saus, currypaste (een ui fruiten met veel knoflook en pepers toevoegen en vijzelen). De gerechten waren heerlijk want toen alles klaar was hebben we met zijn 5ven heerlijk gegeten, ik zit nu nog mup.

Net hebben we onze fiets (een damesmodel met mandje voorop, helaas hebben ze de noodzakelijke accessoire hier niet: een bos prei) gepakt en zijn een stukje in de omgeving gaan fietsen. Ze hebben hier in de plaatsen openbare fitnesstoestellen in parken staan, leuk om te zien en ff mee te doen. Qua gewicht stelt het niet zoveel voor.
Even voor de sfeer: We zitten op het terras van het restaurant, het is ongeveer 30 graden (went erg snel, we hebben geen last van de warmte) met een mixed lessy, een soort milkshake van banaan en ananas, uitzicht op de rivier, naast geurende jasmijnstruiken. Afzien dus. Morgen gaan we verkassen naar Ayutthaya, een oude hoofdstad.

PS: Wendy: veel plezier op Curacao!

• 15 Maart 2011 - 12:20

Ma En Pa Erven:

Edmar om jou nog eens met een schort voor te zien,jullie beleven wel heel veel,moeten jullie dat allemaal opslaan in je hersens,zijn ze wel groot genoeg.haha.nou ik wens jullie nog heel veel kijkgenot en veel meemaken,groetjes ma en pa uit Maastricht.doei.

• 15 Maart 2011 - 12:40

Peter En Paul:

he mannen, dat zijn allemaal leuke verhalen, wij verheugen ons op het weerzien en heerlijke nieuwe gerechten proeven in Riethoven....verder geniet van jullie prachtige reis.......

• 15 Maart 2011 - 18:34

Petra:

Kan eindelijk dat hertengewei van jullie muur!!!! Kun je een keer een big ophangen!!

xxxx

• 15 Maart 2011 - 19:28

Henriette:

Kon me niet bedwingen heb dus toch gelezen. Ziet er goed !! En dan bedoel ik jullie gerechten niet die smerige varkenskoppen (brrrr). Die Ed blijkt ie toch een echte keukenprinses !! Van jou wist ik dat al Ruud. Goed onthouden he, ben benieuwd naar de recepten.
    groeten ook van Hans

• 16 Maart 2011 - 13:11

Janneke G Te V:

Nou, ik weet al wat voor een workshop we de volgende keer krijgen!
    Martijn heeft jullie verslag een beetje té goed gelezen, ik kreeg gister koude curry... (én pittig!)

xx
    ps ik mis nog een varkenskop er tussen.....

• 17 Maart 2011 - 20:39

Jezus:

Oooohhhhh, waren dat varkenskoppen....!!!!! Ik dacht een mooie close-up van jullie twee.......
    x