13-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 13-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

13-2-2009

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

14 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

13 februari 2009

We worden gewekt door een zonnetje!!! De lucht is aan het opentrekken, een ideale dag voor een hike! Bij ons in Riethoven noemen we dat gewoon wandelen (hè Marriet?) maar op zo’n reis heet het hiken. Allereerst een overvloedig ontbijt a la Van de Valk en dan op pad. Niet iedereen gaat mee omdat het een zware toch wordt. Jawel, Ed gaat WEL mee! Eerst een klein stukje met de bus en dan komen we in het Royal Natal aan. Wandelschoenen, korte broek, onze Tilley hoed op,een (net gekochte) wandelstok oftewel daar lopen Kaatje met haar mondharmonikaatje en Truitje met haar luitje. Dol op een man, ja dat ook.
De schoenen mogen meteen uit want we moeten door een riviertje. Vanwege de uitzonderlijke regenval van de laatste dagen zijn veel riviertjes voller dan normaal. Dus op de blote voeten er doorheen. Dan meteen een stuk bergop maar omdat we met een grote groep zijn ligt het tempo heel erg laag. En als Ed moe wordt gaat hij filmen, en als dat niet lang genoeg is wordt ook nog het statief voor de dag gehaald. Maar de route is prachtig! We staan later weer voor een snelle stroom en zoeken een plaats waar we erdoorheen kunnen. Ed wordt een onderdeel van de life-line en zo staan 4 m/v te helpen iedereen aan de overkant te krijgen. Super spannend! Helaas verdwijnt één van de crocs slippers van Hendrien in het woest kolkende water. In totaal gaan we 2 keer door een makkelijk en 2 keer door een spannendere stroming. Hendrien had in het begin gezegd dat we 80% kans hadden op een meeting met bavianen. Eefke helemaal in haar nopjes en Rikie voelde haar erg ongemakkelijk. Maar helaas hebben we alleen vanuit de bus één baviaan gezien. Eigenlijk niet erg omdat die bavianen erg vervelend en zelfs gevaarlijk kunnen zijn.
Na 4 uur schitterend lopen komen we weer bij de bus en gaan we naar het hotel terug. Daar lekker de rest van de middag op het terras zitten kletsen met Jos en Henriëtte en nog ff gezwommen.
Na het overvloedige buffet wederom naar het terras en toen naar bed. Van slapen kwam helaas niet veel omdat er een feest met dj gaande was vlakbij onze kamer. Klagen bij de receptie hielp niet maar om half twaalf was het gelukkig afgelopen. Morgen naar St. Lucia! De rest van de vakantie wordt het erg warm en vroeg opstaan voor allerlei drives!

Ruud is echter even 1 ding vergeten te vertellen. (Zoals eerder vermeld heeft hij eerst van mijn Ray-Ban 2 monocles heeft gemaakt (zie verslag 31-1))
Vandaag ,voordat we de bus ingingen na de wandeltocht, trok hij zijn Ray-Ban even aan gort. Het is nu een lorgnet. Leuk voor een avondje, maar op Valentijnsdag krijgt hij van mij dan maar weer een nieuwe. Zonde want deze heeft hij pas van mij cadeau gekregen (Italië 2004). Ik hoop datie er nu wat zuiniger op is.

• 14 Februari 2009 - 16:13

Petra:

Hoi Mannen,

Happy Valentines day!!!

Kan mij valentijnsdag iets romantischer voorstellen dan lifelinen! Alhoewel ligt eraan wie er gered moet worden! Heb je Steve niet meer meegenomen?

• 15 Februari 2009 - 08:17

Riny:

Toen ik jullie verslag las dacht ik poehpoeh, wat een gevraarlijke tocht... life lines, hoogwater...maar de foto's vertellen een ander verhaal! Lag het gevaar misschien in de (gemiddeld) hoge leeftijd van de groep? Maar Edmar heeft (alweer) zijn grenzen verlegd....! Nu nog een bushwalk tussen olifanten, giraffen en leeuwen!Of Hippo's!!!! en krokodillen (St. Lucia!). Maar we zijn hier jaloers op het mooie weer... en het verlangen naar Afrika blijft altijd wel een beetje knagen!

• 15 Februari 2009 - 15:15

Monique:

Hee Ruud daar ben ik weer zoals beloofd. Ik ben nu helemaal bij gelezen. Het is vandaag zondag 15-02. Nog een week en dan is het hier carnaval. Dan komen jullie al weer bijna thuis hè ??! Wat vliegt de tijd toch snel om, zeker als je het zo leuk hebt zoals jij het beschrijft! De vakantie is erg luxe begrijp ik wel. Vooral met lekker eten !! Gaan jullie ook nog de bush bush in om wilde dieren te zien? Nou ik hoor het wel van je als je weer op het werk bent (oeps dat wil je nog niet horen hè??!!) heel begrijpelijk. Geniet nog lekker van het goede weer en van al het moois wat jullie nog te zien krijgen. Tot volgende week, dag.

• 15 Februari 2009 - 17:41

Wendy:

Zondagavond, vaste prik even jullie reisverhalen lezen! Heerlijk mijn lachspieren zijn weer getraind. Het mooie is dat bij het lezen van die gave verhalen, de beelden spontaan in gedachten naar boven komen. Xie het al helemaal voor me, jut en jul aan de wandel, excuses moi, "on the hike"!

Hiero ook alles prima. Donderdagnacht vertrekken we voor 4 dagen naar Berlijn, de carnaval ontvluchten en der Berliner uithangen!
    T'is tenslotte ook al weer ff geleden dat we naar Peru en NY zijn geweest...

Geniet van jullie laatste weekje, want voor je het weet is het voorbij en kunnen jullie beginnen aan the weddingmovie deel 301 (hihi, sorry kon het ff niet laten!)

Liefs uit Bladel
    de Adriaanskes