Maandag 17 april - Reisverslag uit Peking, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu Maandag 17 april - Reisverslag uit Peking, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

Maandag 17 april

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

17 April 2017 | China, Peking

De Chinese muur!
Vanmorgen op tijd ontbeten want om 8 uur werden we opgehaald. Samen met een Engelstalige gids en een chauffeur gaan we op pad naar de Chinese muur. We hebben gekozen voor Jingshanling. Dit is 125 km van Beijing af. Er zijn 2 plaatsen dichterbij maar daar is het erg druk.

Beijing heeft 20 miljoen inwoners maar dat gevoel krijg je niet. Er is erg veel laagbouw en af en toe zie je wijken met woontorens. Die zijn dan wel enorm. Maar daaromheen is het dan weer laag. Ook hier is het autopark modern. En erg veel Duitse wagens, Mercedes, Audi, Volkswagen, BMW en zelfs Skoda. Maar de Cheng Modaal rijdt geen wagen. Of toch? Ze hebben hier hele kleine autootjes, stoel voor, stoel achter, met een brommerstuur. Elektrisch! Er rijden hier geen stinkbrommers meer! Wel opletten, je hoort ze niet aankomen, en ze zijn zuinig op hun stroom, dus doen ze ’s avonds ook niet altijd hun verlichting aan….

Na een rit van 2 uur komen we bij de muur aan. Het is duidelijk dat ze die plek wel gaan ontwikkelen, er wordt gewerkt aan de infrastructuur en horeca. Je kunt te voet naar boven of met een kabelbaan. We nemen de kabelbaan om dan te voet terug te lopen. Dat bleek de goede keuze want bij de muur aangekomen begint het klimmen pas! Het is steil, dan naar beneden, dan weer omhoog. Bij de torens kun je over een smalle richel lopen of je moet een trap met hele ondiepe maar erg hoge treden af en op. Het is geweldig mooi!!! We maken een hoop foto’s.
Beneden liep er een Mongools vrouwtje met ons mee die wat probeerde te verkopen. Maar daar hadden we geen zin in dus toen we met de kabelbaan naar boven gingen dachten we, mooi daar zijn we vanaf. Toen we bijna boven waren, wie zagen we lopen? Juist, dat vrouwtje! Die was te voet via een korte route snel naar boven geklommen! Ze was van onze leeftijd, nog wel jong dus…
Ze begon wat uit te leggen en hielp ons over de gevaarlijke stukken. Ed en ik besloten dan maar gebruik te maken van haar diensten omdat ze toch steeds nuttiger bleek! We hebben een werkelijk schitterende tocht gemaakt! Het eerste gedeelte van de muur is gerestaureerd, daarna is het vervallen. Dan wordt het erg link. Het grootste gedeelte van de 6000 km muur is vervallen. Alleen de paar plekjes waar toeristen komen wordt het opgeknapt. Het verhaal dat de muur zichtbaar is vanaf de maan is dan ook een broodje aap.

We zagen toeristen, die de kabelbaan niet hadden genomen, uitgeput bij de muur aankomen, ook ouderen met wandelstok! Terwijl het dan pas echt zwaar wordt!
Het vrouwtje helpt ons het pad voor de terugtocht te vinden en beneden kopen we een boekwerk over de muur van haar en geven een royale fooi voor het gidsen!

Daarna retour naar Beijing. Onze gids vraagt of we zin hebben in een uitleg over de theecultuur en omdat we toch niets in de planning hebben voor deze dag zeggen we ja. In een grote winkel met aparte kamers krijgen we uitleg over het thee zetten en de soorten thee. Veel daarvan weten we al en ze beginnen ook over afslankthee en thee tegen hoofdpijn en dergelijke… Daar zijn we te sceptisch voor… De juffrouw leidt ons dan door de winkel met verschrikkelijk dure thee. We kopen niets en dan gaat ineens de prijs omlaag…
Dat soort flauwekul doen we niet aan mee en we gaan naar ons hotel om ons klaar te maken om te gaan eten op de markt van de Wangfujingstraat! Die wordt geroemd in onze gids en dat is echt iets voor ons!

Met de metro ben je er zo, zoals naar alles, de metro is echt ideaal. We hebben het ook meteen gevonden. Een hele ruime winkelstraat! Dan kun je naar rechts een straat in met allemaal kraampjes. Bij het eerste kraampje zien we spiesjes staan met bewegende schorpioenen! Die worden dan op een bakplaat gelegd en dan kun je ze eten! Ook maden en ander ongedierte… Die slaan we even over, nog niet….
Maar verderop hebben ze kipspiesjes, allerlei dumplings, te veel om op te noemen! Het wordt ter plekke bereid. We houden ons aan de volgende regel: boiled, peeled of cooked. Dan is het altijd goed. We eten dus van alles, erg lekker! En nergens last van!

Dan verlaten we de markt en lopen over de winkelstraat. Keigezellig! Ouderen geven een voorstelling met muziek en dans, een stukje verderop zijn ze aan het stijldansen, er is van alles te zien! We zien een leuk theezaakje en kopen voor een eerlijke prijs een zakje jasmijnthee, pareltjes, voor op de hotelkamer. Lekker!

Een superdag!

• 20 April 2017 - 08:58

Esther:

Leuke selfie!!! Wel knap gemaakt, sneller dan licht........

• 22 April 2017 - 21:29

Barbara:

Wat houden jullie er toch een druk programma op na! Is zeker alleen nog vol te houden door al dat eten !

• 30 April 2017 - 09:32

Jezus:

Wat een geweldig verslag....als ik de foto's zie heb ik het gevoel dat ik erbij ben. Gaaf dat jullie iedere keer van die gedienstige mensen tegen komen, ik kan me dat ook nog herinneren van Zuid-Afrika.