Zondag 16 april - Reisverslag uit Peking, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu Zondag 16 april - Reisverslag uit Peking, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

Zondag 16 april

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

16 April 2017 | China, Peking

Vanmorgen lekker vroeg op pad gegaan, met de metro naar de Verboden stad. Komen we daar aan, zijn we onze paspoorten vergeten. Wij gooien die altijd meteen in de kluis en bij vertrek halen we ze er weer uit. Maar hier in China heb je zelfs je paspoort nodig om een toegangskaartje te kopen… Maar we kwamen de metro uit en liepen vast in een mensenmenigte die stond te wachten op een security check. Geen idee waarvoor, ik vermoed voor het mausoleum van Mao maar daar willen we toch niet heen. We konden alleen een verkeerde kant uit kwamen dus tot de ontdekking dat we de paspoorten niet bij ons hadden. Terug naar het hotel. De metro is weer makkelijk en je koopt voor heel weinig geld steeds het traject dat je wilt afleggen.
De paspoorten gepakt en toen weer met de metro naar noord Beijing, naar het Zomerpaleis.

Ook hier erg druk! Maar wel gezellig, ze kijken ons wel allemaal aan. Ik denk dat ze denken “wat een rare chinezen met die korte broeken en wandelschoenen” en ze hebben natuurlijk gelijk. De temperatuur is goed, nu hangt er wel smog. Je ziet een dun zonnetje erdoorheen.

We beginnen met een (dure) lunch. We kiezen voor een kipgerecht. Ze hebben hiervoor een kip geslacht, in mootjes gehakt en alles in onze schotel gemikt. Alleen de veren ontbreken. Zelfs de tenen zitten erin. Die eten we niet, als ik dat lekker vond was ik wel pedicure geworden.
De rest eten we wel, van alles valt wel iets te kluiven… De smaak en de groenten zijn goed. Wel denk ik bij mijzelf dat als dat zo blijft, ik voor de vegetarische gerechten zal gaan.

Het zomerpaleis is een gigantisch gebied vol met bouwwerken, wandelwegen en natuur, weer veel bloesem. Een Chinese keizerin, Cixi, heeft zelfs op staatskosten een marmer schip laten bouwen met een houten opbouw. Alleen voor de leut want dat ding lag vast. Het is heel mooi, heel druk en het komt over als een pretpark door de vele winkeltjes en bootjes die je kunt huren. Maar we hebben ook veel trappen opgelopen voor de mooie vergezichten!

Dan gaan we terug naar het hotel, daar het restaurant proberen. We willen ieder een schotel bestellen maar de serveerster vertelt ons dat dat teveel is. Je bestelt één schotel met een schaal rijst en dat is voldoende voor twee. Gelukkig dat ze dat aangaf want als het eten komt is dat inderdaad ruim voldoende. We hebben ieder een soepje en een varkensvleesschotel met knoflook en chili. Heerlijk! En mooi vlees! Ik ben weer helemaal om, voorlopig geen vegetarische maaltijden voor mij.

Bij het kleine winkeltje om de hoek halen we een magnum, dat kennen ze hier ook!
Morgen gaan we naar de muur. We zijn onderweg een reisbureautje tegengekomen waar we iets hebben geregeld. In ons hotel lukt dat niet. Jammer, ook met betrekking tot fietshuur kunnen ze niets aanbieden of doorsturen.

• 21 April 2017 - 10:05

Janneke G Te V:

Jammer dat er geen foto bij zit van de kippentenen!

• 30 April 2017 - 09:25

Jezus:

WAT IS ER MIS MET PEDICUREN?

• 30 April 2017 - 09:39

Jezus:

Die kippenpoten hebben kippentenen en aan de kippentenen zitten kippennageltjes.....daarmee kun je het kippenvlees tussen je tanden uit peuteren! Check!