22 maart 2011 - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 22 maart 2011 - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

22 maart 2011

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

23 Maart 2011 | Thailand, Sukhothai

Pa en ma, hoe was Horst America? Jullie komen toch ook overal! Daar willen wij ook nog een keer naartoe.
Angelique, Heidi, Maartje en Marion, hoe was Den Haag? Ontving Bea?
Het laatste ontbijt in hotel Baan Orapin. De gebruikelijke omelet met groente en kaas en gegarneerd met tomaat en een paar stukjes van die lange sperziebonen, hoe heten die bij ons ook alweer? Lapbonen of steunkouseband? We nemen afscheid en Aek staat klaar, en omdat we de eerste 2 dagen veel kilometers maken gaat er een chauffeur mee. De wagen is een Chevrolet met zitbank achter en laadbak. Die ligt dus meteen helemaal vol. Op weg. Die achterbank is nogal hoog en het dak laag, dus bij elke flinke hobbel gaan wij met ons hoofd tegen het dak… Maar dat went snel.

Aek vertelt veel, een leuke gids. We gaan eerst naar Lamphun, naar de Wat Hariphun Chai die ter ere van Koningin Chama Thevi is gebouwd. De legende vertelt een verhaal dat de tempel is gebouwd op een punt waar een speer is neergekomen die gegooid werd door een koning die verliefd was op die koningin. Dat verhaal is ook geschilderd in de uit 1291 stammende tempel. Toen we 5 minuten op weg waren naar de volgende bestemming miste ik mijn rugzak… Voordat we in de wagen gingen hebben we zitten prullen aan de achterbank om de gordels voor de dag te krijgen en toen zette ik mijn tas tegen het achterwiel… Maar gelukkig stond mijn rugzak bij de kaartjesverkoopster! Het had me trouwens erg verbaasd als de tas echt verdwenen zou zijn want de Thai zijn goudeerlijk.

Een kort bezoek volgde aan een olifantenhospitaal, gesteund door een fonds van Brigitte Bardot. Hier worden olifanten behandeld die o.a. op landmijnen zijn gelopen, in de grensstreek met Birma zijn veel landmijnen gelegd door het Birmese leger om een uitstroom tegen te gaan. Olifanten krijgen dan een prothese en worden weer in de natuur gezet.

Aek liet ons een markt zien waar ze van alles verkochten, waaronder insecten als snack! Ik had me thuis voorgenomen om het een keer te proeven en zou dat ook gedaan hebben als niet in mijn reisgids gewaarschuwd werd dat deze insecten gedood worden door het hier nog verkrijgbare DDT, dat is bij ons al een jaar of 30 verboden. Aek nam een klein zakje mee voor onderweg. Wat we wel hebben gekocht waren gedroogde vruchten, kiwi, dadels en nog iets, die zagen er goed uit en je mocht proeven en ze waren lekker.
Toen naar Lampang de stad die hier ook wel “paard en wagen stad” wordt genoemd… En ja hoor, binnen de kortste keren zaten Jut en Jul in een kar, versierd met plastic bloemen… Alleen de hortensia ontbrak nog op onze hoeden. Gelukkig was het de kortste route en qua tocht stelde het niets voor. Die ging om de Wat Phra Kaew Dom Toa heen. Die was wel erg mooi, de chedi is met goud bekleed. Bij de wat was een klein huisje met een klein gaatje in de deur. Door het sterke daglicht werd het plein met de tempel omgekeerd geprojecteerd op een muur. Het principe van een camera maar velen vonden het een wonder…

Onderweg een lunch, kip en noodles in een rode curry, erg lekker! En degenen met een wit shirt aan zagen er meteen niet meer uit (Ed en Aek) want dat druppelt en spat alle kanten op!
Door naar de oude hoofdstad Sukhothai, deze stad was vanaf ongeveer 1238 hoofdstad van Thailand en delen van Birma en Laos. Omdat ze vroeger alleen de tempels van steen bouwden, de huizen en paleizen waren van hout, zijn de ruïnes alleen van de tempels. De rest is vergaan.
Allereerst bezoeken we de Wat Chang Lom, wat “omringd door olifanten” betekent, zie foto.
De volgende tempel, de Wat Sri Chum, was helemaal mooi, van verre af zie je al een Boeddha, heel groot, die tussen 2 muren gluurt. Het bijzondere van dit beeld is dat er beneden een deurtje zit met een gang naar boven, naar het linkeroog. Deze Boeddha heet dan ook de sprekende Boeddha omdat er veel bedriegers zijn geweest, waaronder een Sukhothaise koning, die zo zijn troepen heeft toegesproken!

Genoeg gezien, nu naar het hotel! Hotel Ruean Thai, tijdens de rondreis van 10 dagen hebben we de hotels niet uitgezocht, is een hotel wat we wel gekozen zouden hebben. Erg sfeervol, in Thaise stijl en met zwembad. Eten en op tijd naar bed, morgen op tijd op voor een fietstocht.

• 23 Maart 2011 - 05:42

Chris:

Leuke verhalen, veel herkenbaar, doe Aek de groeten van ons.

• 23 Maart 2011 - 07:35

Frans En Mirjam:

Na al die leuke verhalen en mooie foto`s schrijven wij Thailand op ons verlanglijstje bij.
    Lijkt ons geweldig.

Geniet maar samen!

• 23 Maart 2011 - 08:53

Petra:

Ik zie het al boys. Met paard en wagen door Riethoven. Weg tuktuk en zal Sjaak vragen zijn knol in te ruilen tegen die gedateerde Volvo van jullie!! Goede deal toch? Back to basic is helemaal in!!!
    Zo`n carretje hebben ze hier ook nog wel. Vraag ik Ewa wat van die plasticbloemen mee te brengen uit Polen en klaar is kees!! Zet je hem als je die kar met perd niet gebruikt gewoon in jullie voortuin is het onkruid ook zo weg en dan fleuren die plastic bloemen die kant van de straat ook nog eens op!!
    Geniet ze en tot niet al te snel, ik moet nog een hoop regelen!!

xxx

• 23 Maart 2011 - 12:02

Toon En Hennie:

Prachtig de reisverslagen, wij lezen ze elke dag, geweldige vakantie geniet er maar van.
    Nog even en dan komt Frans, is de rust voorbij, (grapje)

Groetjes,
    Toon en Hennie

• 23 Maart 2011 - 18:19

Mariet En Henny,:

Wat zijn jullie toch weer bevoorecht.Het is een prachtige en boeiende reis.
    Geniet er elke dag opnieuw van.
    Alleen het eten waarover je soms schrijft en ons laat zien lijkt me niets.Ik houd het maar bij boerenkool.
    Ruud nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag. Ook Edmar van harte.
    Bij ons is alles in orde.
    Ontvang de hartelijke groeten van ons en tot ziens

• 23 Maart 2011 - 19:56

Henriëtte:

He ho, he ho!!
    Ruud van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag (ik weet eerlijk gezegd niet meer of je nu vandaag, gisteren of morgen jarig bent. Ik weet 't schande..). Neem aan dat Ed je volgens traditie heeft 'versierd'. !!
    Zeg jullie twee in dat karretje, dat kan echt niet. Stel dat ze dat op het werk zien, worden jullie zeker niet meer serieus genomen.
    En dan die gefrituurde sprinkhanen. Heb je nog zo gezegd dat je die zou proberen want er zaten zo lekker veel proteinen in. Wat DDT, die Thai eten ze toch ook. Jammie Jammie. Niks aan de hand.
    (Zou het ook niet doen hoor, gatver..).
    Verder blijven het prachtige verhalen en geweldige foto's. Verheug me elke dag weer op het verslag en natuurlijk om een 'wip van jullie glimneusjes op te vangen'.

• 23 Maart 2011 - 20:05

Barbara:

Ruud, ik ben wel een beetje te vroeg maar in ieder geval willen we je een hele fijne verjaardag toewensen daar in Thailand. (Pak maar een taai-taaitje) Zo te lezen is het eigenlijk meer een eetreis als iets anders dus maar goed dat jullie nieuwe kleren hebben laten maken.

• 23 Maart 2011 - 21:34

John & Arlene Raster:

First of all, Ruud, we wish you a Happy Birthday and many more.
    We are also enjoying with you your fantastic vaction. Take good care and we love you both.

• 23 Maart 2011 - 21:40

Margriet:

Hoi Ruud

Het is bij jullie nu nacht en je ligt nu misschien(naast Edmar) wel te dromen,
    en je af te vragen wie er allemaal op je verjaardag zullen komen
    Maar door problemen met onze computer gingen er dingen verkeerd,
    en werd onze verrassingsreis naar Thailand (om jou te feliciteren) geannuleerd.
    Daarom wensen Robert, Marius en Margriet jou op deze onpersoonlijke manier,
    een fijne verjaardag en veel Thais eetplezier!

• 23 Maart 2011 - 22:04

Mylene En Martien:

Hé Heren,

Even een berichtje van de bruijntjes. Geweldige foto's die jullie hebben gemaakt en natuurlijk ook de omschrijvingen. We hebben verschillende keren iets bekend voorbij zien komen.
    We weten niet of jullie al een full body massage hebben gehad, maar die mag zeker niet ontbreken bij een reis door Thailand!
    Heel veel reisplezier nog en we blijven jullie volgen.

Groeten van ons!

• 23 Maart 2011 - 22:06

Mylene En Martien:

En natuurlijk ook van harte gefeliciteerd Ruud!

• 23 Maart 2011 - 22:25

Heidi & Cees:

Ha mannen!

ERG vermakelijk die reisverslagen! leest als een goed boek... wish we were there...
    Keep up the good work (heel internationaal hé hier in Zeeland), wij hangen aan je lippen.
    En voor Ruud: lang zal ie leven in de gloria HIEPERDEPIEP HOERA
    Van harte gefeliciteerd!! smak smak smak
    Geniet ze daar!!

• 23 Maart 2011 - 22:27

Heidi & Cees:

O ja, en De Haagggg was heeeeel leuk. We hebben geshopt en geshopt en nog eens geshopt. Dat was het eigenlijk. O ja, en heerlijk ontbeten, heerlijk gelunchd, lekker geborreld en, je raadt het al, heerlijk gedineerd. Wat wil je nog meer weten?

• 23 Maart 2011 - 22:58

Frans:

Ruud, van harte gelukgewenst met je verjaardag en ook Edmar natuurlijk met de geboortedag van jouw fantastische man, schrijver en biograaf. Kom volgende week even op jullie feestje. Zet maar vast een Spa-tje blauw koud. Tot dan....

• 24 Maart 2011 - 07:39

Jan & Suzan:

Hee Ruud,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag !! Een fijne dag en geniet nog maar van jullie rondreis.

Dikke kus en de groetjes aan Jul.

Jan en Suzan

• 24 Maart 2011 - 08:27

Coen Hendrikx:

Ruud Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    zo te zien hebben jullie het goed naar jullie zin daar!
    leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen.

geniet van je verjaardag en de rest van jullie vakantie!
    groeten,
    Coen

• 24 Maart 2011 - 08:51

Hans Smetsers:

Ruud, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Nog veel plezier op jullie vakantie, aan de foto's te zien gaat dat wel lukken.

• 24 Maart 2011 - 08:58

Kristian:

Hoi Ruud,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag daar in dat mooie en lekkere Thailand. Geniet er goed van !

Groeten,

Kristian

• 24 Maart 2011 - 09:00

Ad Bierens :

hoi Ruud en Edmar,

Allereerst Ruud, van harte proficiat met je verjaardag. Jammer dat we het gebak nu missen maar daar zul je wel niet mee zitten.
    Zo te zien en te lezen genieten jullie geweldig van de vakantie !!!!!!
    Nog een hele fijne tijd de komende weken en geniet ervan.

• 24 Maart 2011 - 09:01

Ans En Loek.:

Ruud, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.

• 24 Maart 2011 - 09:26

Liesbeth Hendrikx:

Hoi Ruud en Edmar,
    Leuk om te lezen hoe oed het jullie daar vergaat.

Ruud natuurlijk vandaag: GEFELICITEERD!!
    Maar er samen een mooi feestje van.

groeten
    Liesbeth

• 24 Maart 2011 - 09:50

Ans En Loek:

Ruud, het is hier n Horst-America nog net zo niks als toen. Maar we hebben goed weer en we vermaken ons best. Het is hier in twee dagen net zo heet als bij jullie.

Rob, over die vechtzakken... het spreekwoord luidt toch, als twee zakken vechten gaat de derde ermee heen of zo iets. Dus de grooste zak zal wel gewonnen hebben. Magde gij raaie wie dat was.

Dus, Ruud, hartelijk gefeliciteerd. Ik bedoel met je verjaardag en Ed ook een beetje want die zit er maar mee.
    Hartelijke groeten uit het land van Antoon Coolen. Turf ze. Loek en Ans