27, 28 en 29 maart 2011 - Reisverslag uit Pai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 27, 28 en 29 maart 2011 - Reisverslag uit Pai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

27, 28 en 29 maart 2011

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

29 Maart 2011 | Thailand, Pai

De 3 daagse trekking!

De jungle guesthouse is super basic. Amper plaats voor de koffers en een heel kleine badkamer. De afvoer van de wastafel komt gewoon uit op de grond en loopt via de vloer en een gat naar buiten. Ik heb daar een bloempotje voor gezet omdat ik bang ben dat er slangen door naar binnen komen. Het beddengoed is zodanig (er lagen wat zwarte haren op) dat we de binnenzakken van de slaapzak hebben genomen. Maar de eigenaresse is zo aardig en kan zeer goed koken dat we geen nee kunnen zeggen tegen het huisje.

Na een lekker ontbijt en het nodige schikken, herschikken en herherschikken van de bagage gaan we met de auto naar een plek in de bossen waar de dragers staan te wachten. Aek heeft een gebied uitgezocht waar bijna geen trekkings worden gehouden, in sommige gebieden is het gewoon druk! Aek brengt de auto terug en wordt dan weer met de bromfiets teruggebracht.
Eigenlijk belachelijk maar we hebben 3 dragers, voor ieder één! We hebben voor de dragers ieder een (nep) North Face rugzak gekocht maar die proppen ze in hun rieten mand met hengsels… Plastic zakken waren dus makkelijker geweest. Verder heeft Aek een hele hoop eten gekocht, dat zit ook in die manden. Op pad!
Het eerste stuk heeft Ed het gevoel: waar ben ik aan begonnen! We gaan door een rivierbedding, uiteraard omhoog en moeten flink wat klauteren! Onderweg wordt er regelmatig gestopt gelukkig, niet allen om te rusten maar ook om de maaltijden aan te vullen, ze zien dan iets eetbaars en dan wordt er volop geplukt en in de manden gestopt. Als we bij onze eerste “accommodatie” aankomen zijn we van een hoogte van 700 meter naar 1200 gestegen! Accommodatie is eigenlijk een groot woord, hier staat een bamboe hut waarvan de eigenaar (broer van één van de dragers) is weggevlucht omdat hij waarschijnlijk dacht dat we van de regering waren. Je hebt hier verschillende bergvolken. Eén daarvan zijn da Lahu en dat zijn nomaden. Die hakken in de natuur een veld met bomen om en branden dat kaal. Dan een bamboe hut erop en enkele jaren landbouw bedrijven en dan weer op zoek naar een nieuw stuk land. Hier is de regering erg op tegen. Maar wij ook, het verwoest een hoop natuur en je komt het op zo’n trekking regelmatig tegen. Ook maken ze er een bende van.

Nu zitten we in zo’n bamboe hut op palen. Via bamboe leidingen hebben ze wel stromend water en dat zijn dan ook alle sanitaire voorzieningen. Geen douche of plee. We slapen met 6 man in één ruimte. In diezelfde ruimte wordt meteen een vuur gemaakt voor het diner. Een houtvuur zonder schoorsteen binnen maar zo’n bamboe hut tocht zo erg dat dat niet uitmaakt. Je verwacht op zo’n tocht een eenpansdiner maar néé, Aek en de 3 dragers gaan in de weer met alle spullen en hebben minstens 4 heerlijke gerechten op één vuurtje in elkaar geflansd! Na het eten wordt er af gewassen, Ed gaat nog vragen of hij mee kan afdrogen maar daarvan hebben ze nog nooit gehoord. ’s Avonds vroeg naar bed veel te vertellen heb je niet omdat de dragers geen Engels spreken. Van slapen komt niet veel, enerzijds lig je ontiegelijk hard op een heel dun matje, anderzijds liggen er een stuk er een stuk of 25 wilde zwijnen onder die hut één keer per uur ruzie hebben over wie in het midden mag liggen.
’s Morgens wordt het vuur weer opgestookt om het ontbijt te maken, voor ons een heerlijke omelet en voor hun wordt er een rijstmaaltijd gekookt. Met spullen die wij 50 jaar geleden al in de kliko hadden gegooid.
Je wassen gaat met een bakje water buiten en je behoefte doen, doen wij als volgt:
Je gaat het bos in, zoekt een plekje bij een boom waar je aan een takje ook mooi je closetrolletje kunt hangen, je spreidt de papieren wc bril cover uit op de grond, om toch een mikpunt te hebben. Na de daad veeg je je enkels af (voortaan windrichting checken). Maar dat is geen punt want wij hebben voor alles vochtige doekjes bij, voor vuile voeten, verfrissing, hygiëne en voor na de plee.

Dan de route voor dag 2, mooier dan dag 1 en weer de nodige moppers bij stijgende trajecten en excuses op de afdalingen. De lunch is helemaal speciaal, een jungleburger! Er wordt in een droge rivierbedding een kampvuur gemaakt, bamboe omgekapt en bananenbladeren geplukt. Gisteravond heeft Aek gehakt (hier lopen we dus al bijna 2 dagen mee rond???) gemengd met heeeeel veel knoflook, ui, oestersaus en limoengras, dit conserveert blijkbaar. Dit pakt hij in in bananenblad, en stopt dat samen met wat water in een stuk hol bamboe. Dit gaat een kwartier in het vuur. Ondertussen wordt er brood, tomaat, komkommer en onderweg geplukte varen klaar gelegd. Het vlees wordt uit de bamboe gehaald en op het brood gelegd samen met de rest en dan heb je de jungleburger, en lekker!!!!! En geen last van gehad. Op naar het volgende overnachtingsadres. Nu in een Karen (= bergvolk) dorpje en Aek heeft ons een goede nachtrust beloofd, dikker matras en geen varkens onder de hut. En sanitaire voorzieningen. Het dorpje is erg leuk! Het gaat als een vuurtje in het dorp rond dat er 2 toeristen zijn aangekomen en dan komen ook de verkoopsters. Er wordt door de Karen heel veel geweven… En de mensen zijn zo aardig! Dus toch weer wat gekocht. Mocht het niet in ons huis staan kan het nog altijd naar ons Han of Petra.
Het sanitaire gedeelte bestaat uit 2 hokjes buiten, de plee is een volop kierend bamboe hutje met spinnen, een kleine Franse plofplee, een bak water en een emmertje om door te trekken. De douche is een volop kierend houten hut met bak water en emmertje om je nat te maken. Maar wij zijn met alles blij!
Afgezien van een herrie makende gekko hebben we heerlijk geslapen! Samen met de dragers hebben we het laatste stuk gelopen, Aek heeft gezorgd dat de auto op het eindpunt stond. Het laatste traject duurde 1,5 uur en we moesten verschillende keren door een riviertje. Gelukkig hebben we daarvoor goede sandalen. Het hele traject liep er nog een (manke) hond mee, dat was wel zielig toen we er met de auto (wij erin en de dragers in de laadbak…) er vandoor gingen. Bij de jungle guesthouse onze spullen opgehaald en meteen heeeerlijk geluncht. Terug naar Pai naar het Muang Pai resort. Helaas is het weer nu minder, bewolkt en een graad of 20. Voor de trekking ideaal maar voor dit resort wel jammer. Nu even rustig aan, we hebben de tocht naar Mae Hongson geskipt omdat we geen zin hebben in een dag auto. Dus nu 2 dagen resort Pai. Aek heeft wederom een zeer mooie locatie gevonden. We gaan nu eten. Wat hier en op andere plaatsen wel minder is dat ze op zulke mooie Thaise locaties westerse muziek opzetten, hier ook. Nu staan de Carpenters op, daar heb ik nu (lees: nooit) zin in.

Als er iemand het email adres wil hebben van Aek, de gids, om een trip of trekking in Noord Thailand wil doen: MC_mightymecong@hotmail.com
Wij vinden hem super!!!

• 29 Maart 2011 - 15:05

Pap En Mam:

Dat is nog eens een echte safari! Geen luxe, maar afzien en behelpen. Jullie zijn de stress van de beving nu wel kwijt en dat is ook heel wat waard. Geniet er maar van, muh muh.

• 29 Maart 2011 - 19:20

Margriet:

Nee maar zeg. In Nederland in een 5 sterren hotel en in Thailand het tegenovergestelde.
    Maar wel avontuurlijk zeg.
    Het is maar goed dat Frans er nog niet bij is, want die is een auto gewend om zich te verplaatsen.
    Gisteren heeft hij bij ons zijn laatste hollandse pot eten gekregen en is nu op weg naar Els
    in Duitsland. Die zien jullie dus gauw. Heel veel plezier nog samen.

Groetjes van ons allen hier.

• 29 Maart 2011 - 19:24

Annelies Nijhof:

Hallo Ruud en Ed,
    Wij zijn intussen ook nog even weg geweest naar Rome (waar we ook heel veel hebben gelopen) en nog geen tijd gehad om Ruud te feliciteren met zijn verjaardag, dus alsnog van den Ome en mij van harte proficiat. Het zijn me avonturen die jullie beleven en ik krijg nog steeds honger van de verhalen. Nog veel plezier in dat mooie land en snuit je neus!
    Groeten van Ome Hendrik en Tante Mies

• 29 Maart 2011 - 20:04

Jan En Suzan:

Hallo Heren,
    We willen jullie niet bang maken, maar mochten jullie nog naar het zuiden reizen (ik weet niet meer of dit zo is), dit stond vandaag, 29/3, op NU.nl :
    DEN HAAG - Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken ontraadt ''niet-essentiële'' reizen naar bepaalde delen van Thailand. Het ministerie heeft dat reisadvies dinsdag op de website gezet. Enkele zuidelijke provincies kampen al enkele dagen met zware overstromingen.
    Het vliegveld van Koh Samui wordt tijdelijk niet gebruikt. Verbindingen per boot tussen het vaste land en eilanden zijn stilgelegd.
    Enkele toeristische bestemmingen, waaronder Krabi, Phuket, Phang Nga en Ranong, hebben ook te maken met zware regenval. Het ministerie raadt mensen die naar die gebieden willen reizen aan om de media goed te volgen
    In het zuiden van Thailand zijn in totaal duizenden toeristen gestrand. In de zuidelijke provincies van het Aziatische land kwamen sinds het weekeinde elf mensen om het leven. Ongeveer 265.000 mensen zijn getroffen door de overstromingen.
    De zware regens duren nu al zes dagen. De grote hoeveelheden neerslag in het zuiden van het land zijn zeer ongewoon voor de tijd van het jaar. Op Koh Samui is het in maart normaal gesproken kurkdroog.

Just a head's up !
    Groetjes,
    Jan en Suzan
    xxx

• 29 Maart 2011 - 22:55

Petra:

Geweldig!! In 1 woord geweldig! Ik bedoel dat bubbelbad bij jullie thuis en dan die stoomcabine niet te vergeten!! Ed wat zul je dat toch weer waarderen als jullie terug zijn, of gaan jullie die trend van back to basic voortzetten als jullie thuis zijn? Openhaard en schouw eruit en vuurtje op de grond?Caravan verkopen en met het tentje op vakantie? Back to Basic is voor iedereen wel eens goed! Edmar wat zie ik nu op 1 van die foto`s, heb jij nu spierballen gekregen van het dragen van die rugzak? Ook lees ik dat de doekjes aus meine Heimat van pas komen. Als je je niet goed kunt wassen is zelfs 4711 lekker!! En als je honger hebt vreet je gewoon en niet nadenken en kijken naar de ongewassen voeten van jullie Aek want dan lust je echt niets meer!

Nou boys relax ze en tot gauw!