19 maart 2011 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 19 maart 2011 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

19 maart 2011

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

20 Maart 2011 | Thailand, Chiang Mai

We hebben een schitterend hotel, Baan Orapin in Chiang Mai, picture this: vrijwel in het centrum van Chiang Mai een oud landhuis, helemaal van teakhout. Verschillende bijgebouwen in de tuin waar wij een kamer hebben op de begane grond met een terrasje. De tuin is beroemd vanwege de longhanbomen en palmen. Een mooi klein zwembad met lekker koel water. Het weer is inmiddels goed, overdag een graad of 30 maar niet zo benauwd als in Bangkok en ’s nachts een graad of 20. Dat je nog met korte mouwen over straat kunt. We stappen het hotel uit en lopen naar een voetbrug over de Ping en dan staan we op de lamyaimarkt, zeg maar een kleine Woenselse markt.

Het ontbijt is in een halfopen houten kamer aan het zwembad waar een mannetje ons bedient, een a la carte ontbijt. En ze beginnen met een schaaltje vers fruit en goeie koffie. We gaan Chiang Mai verkennen en lopen naar het oude centrum. Chiang Mai heeft een helemaal vierkant oud centrum, dit was vroeger ommuurde gedeeltes daarvan, en enkele poorten staan er nog. Het ziet er allemaal verzorgder uit dan in voorgaande steden. Onderweg kopen we kaartjes voor Thaiboxwedstrijden van vanavond.

We bezoeken de Wat Chedi Luang, een tempel met een chedi die vroeger 90 meter hoog was maar na een aardbeving in 1545 nog maar 60 meter hoog is. Het mooie van deze chedi zijn de beelden van olifanten die erin verwerkt zijn. Deze zijn wel gerestaureerd. Daarna zijn we bij een straattentje met tafeltjes en plastic krukjes wat gaan eten. Je kijkt naar wat ze maken en dan wijs je maar iets aan. Het geurt allemaal erg goed, op tafel staat fish sauce, chilipoeder en sojasaus om het verder op smaak te krijgen. Je eet bij deze tentjes met z’n 2en voor omgerekend € 3,- incl 2 cola.
Dan verder naar de Wat Phra Singh waar een viharn (tempeltje) staat, helemaal in de Lanna (Noord Thaise) stijl, van binnen rood geschilderd met een bronzen Boeddha uit de 15e eeuw. Jammer genoeg staat deze viharn in de steigers, niet zo fotogeniek dus.

We hadden ons voorgenomen geen kleren te laten maken m.u.v. een kimono, gaan we een zaak in om die kimono te laten maken ligt er veel kleding van erg goede kwaliteit… Totale bestelling: 3 broeken, 2 kimono’s en één pak (voor Ed, ik draag ze zelden).
Terug naar het hotel en ff plonzen, daarna gaan we naar een gezellig restaurant aan de rivier, we zitten lekker buiten onder lantaarns, Ed ook onder een spin maar dat heb ik niet gezegd, sssst.
Vooraf soep, Ed een thaise vissoep die veel te spicy was! Ging dus voor de helft mee terug, en ik een kip-cocosmelk soep, heeeeerlijk! Als hoofdgerecht had Ed de Thaise eendenschotel en ik, hoe stom kun je zijn, een kip cordon bleu met friet. Ed zijn schotel was lekker, mijn cordon bleu was een soort grove kipstukken gehaktbal met kaas erin, gefrituurd… 2 Hapjes en toen heb ik ‘m terzijde gelegd. Ik wilde ‘m eerst in de Ping gooien maar aan de overkant liepen zoveel mensen dat ik ze geen tsunami wilde bezorgen.
Daarna naar het Thaiboxevenement gegaan en wonder boven wonder, Ed vond het erg leuk! De sportieve wijze waarop de boksers na de wedstrijd elkaar omhelsden maakte veel indruk op ‘m.
Daarna naar ons hemelbed.

• 20 Maart 2011 - 10:50

Petra:

Ziet er inderdaad beter uit allemaal boys!! Hoelang blijven jullie in Chiang Mai?
    Veel plezier uit een zonnig Riethoven!!!!! Marc heeft jullie verwarming moeten resetten want die was uitgevallen!!! Alles gaat hier gewoon door en jullie auto is ook nog niet weggejat!!

xxxx

• 20 Maart 2011 - 11:01

Robbie:

En toch vind ik de Woenselse Markt mooier, bij ondergaande zon, veel verschillende culturen....

• 20 Maart 2011 - 11:03

Janneke G Te V:

O Ed, weer zo'n mooi wit-leren pak???
    Doet mij maar zo'n Thaibox, wat zit er in???
    MUH

• 20 Maart 2011 - 17:15

Marieke:

Wat zijn die familieleden toch allemaal onaardig voor jullie.......echt heel erg zielig voor jullie.
    Ik zou wel weten voor wie ik een souveniertje mee zou nemen!!
    (Lliefst mannelijk, tussen de 1.75- en 1.90 meter, engels sprekend, goed in de huishouding en goed met- en tussen de lakens).
    Tinus geeft zijn goedkeuring: als hij ook maar auto's kan wassen , bier kan halen en mij m'n mond laat houden tijdens het voetbal!
    MUH van Marie

• 20 Maart 2011 - 19:11

Henriette:

Ben benieuwd naar die kleren. Vooral die kimono´s. Heb je daar de stoffen uitgezocht, toch niet allebei dezelfde he? Dat hotel van jullie (en dan helemaal dat zwembad) ziet er echt helemaal te gek en te woeppie uit. En blijf maar gerust schrijven over het eten en de ereader. Kan jullie melden dat ik inmiddels weer vast voedsel mag en m'n e-reader is al twee weken geleden gearriveerd. GEWELDIG! wat een uitvinding. Lees niet veel over het badderen en sauna en zo (of heb ik dat gemist)? Kennen ze dat niet inThailand of is zo al heet genoeg?? Wij komen net uit de sauna en we hebben weer jullie heerlijke scrubcreme gebruikt ! Blijft top.
    Tot gauw weer en ook groeten van Hans

• 20 Maart 2011 - 20:01

Robbie:

Martien, zorg ervoor dat hij een 5 literblik Pelfort dragen kan, dan mag hij mijn auto ook wassen.

• 21 Maart 2011 - 16:16

Petra:

Over jullie auto gesproken, was toch een opel????