24 maart 2011 2 - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 24 maart 2011 2 - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

24 maart 2011 2

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

25 Maart 2011 | Thailand, Mae Sai

Mae Sai, a shocking experience!!!
We zaten gisteravond om kwart voor negen lekker in de hoofdstraat van Mae Sai om onze voeten te laten masseren. Ineens begint de grond te trillen en een hoop herrie en geschreeuw. De vrouwen die aan onze voeten zaten zeiden dat we heel snel mee moesten komen, naar het midden van de brede straat. Het stopte gelukkig al snel. De herrie kwam van het pleisterwerk dat naar beneden viel op het metalen golfplaten dak waaronder we zaten. Vanaf de straat zagen we ook we dat we bij het slechtste uitziende gebouw hadden gezeten. Toen stond iedereen een beetje beduusd op straat, wat nu? Vanuit ons hotel (net om de hoek) kwamen een hoop mensen met een handdoek om, die stonden blijkbaar te douchen. Na een uurtje begonnen de gasten van ons hotel hun spullen te halen en de bussen die deze avond een hoop gasten brachten kwamen er weer aan en namen hun gasten mee. We kregen onze gids niet telefonisch te pakken, hij zat in een ander hotel dus moesten we beslissen wat we gingen doen. Daar slapen, dat nooit, op 5 hoog, maar onze spullen pakken durfden we wel. In 10 minuten alles gepakt en met de trap naar beneden gesjouwd. Het hele hotel was verlaten, geen personeel binnen, veel deuren van kamers open door overhaast vertrek en een verdieping helemaal donker. Spooky dus. Buiten weer naar het midden van de straat gaan staan met onze zooi en de familie gebeld, hier was weinig schade maar je weet nooit wat er verderop is gebeurd en hoe het dan in het nieuws komt. Toen rond 11 uur weer een schok en iedereen die ondertussen weer naar binnen was gegaan stond weer buiten, nu allemaal wat lacherig. Gelukkig kregen we Aek te pakken en die kwam ons meteen ophalen en bracht ons naar een “hotel” waar alle kamers gewoon op de begane grond waren. We maakten een noodset van onze daypacks zodat we snel weg konden, met paspoorten, medicijntas en anti rimpel crème. Het hotel is een one night stand hotel, oud en een spiegel boven het bed.. Redelijk geslapen en volgens Aek heeft het ’s nachts nog gerommeld maar daar hebben we niets van gemerkt. ’s Morgens wel rond 8 uur weer een flinke schok en daar stonden we weer allemaal buiten in onderbroek…

En de dag begon zo mooi:

We zitten nu in het Rim Kok resort in Chaing Rai, goede accommodatie alleen erg massaal, hier gaan ook alle busreizen naartoe. Mooi zwembad en terras alleen daar hebben we geen tijd voor gehad. Een uitgebreid ontbijtbuffet maar geen hoogstandje. Op weg naar de Witte tempel om de binnenkant te zien. Erg modern, je komt er super- en spiderman tegen. En het is nog lang niet af, ze zijn er nog aan het schilderen. Door naar de Mekong! De rivier die van de Himalaya afkomt, door China, Birma, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam stroomt, ongeveer 2800 km lang.

Je hebt daar een drielandenpunt (waar niet) met Laos en Birma en dat gebied heet dan de Golden Triangle. Op een mooi uitzicht punt zie je de Ruak in de Mekong stromen en zie je de landen Birma (Myanmar) en Laos liggen. Op naar Chiang Saen waar we een boottocht gaan maken met een longtail speedboot en even aan land gaan in Laos. Een standaard tocht. Het speedboaten is leuk en gaat erg hard, Laos stelt niets voor, wat kraampjes met spullen die je overal al gezien hebt.

We bezoeken de Opiumhal, een expositie over de opiumhandel uit deze streek. Erg interessant! Bij ons totaal onbekend dat de Britten en Hollanders vroeger in India opium gingen halen en die in China verkochten, dat China de import wilde stoppen en dat de Britten geen einde wilde maken aan deze lucratieve handel. Een hoog percentage van de Chinese bevolking was verslaafd. Het kweken van opium is in deze streek helemaal gestopt dankzij de inzet van de moeder van de koning die het verbouwen van andere gewassen heeft bevorderd. Morgen gaan we haar “stulpje” in de bergen bezoeken. Nu naar Mae Sai naar een jadeslijperij maar daar hebben we het zo gezien en gaan we naar ons hotel Wang Thon, een hotel met 12 verdiepingen. Ooit een luxe hotel, nu is alles oud. Het hotel ligt 100 meter van de Birmese grens af. Morgen gaan we Birma in.

Samen met Aek gaan we aan de rivier eten, echt thais met vissoep en verschillende gerechten. Uitzicht op Birma. En als toetje (we eten zelden nog toetjes) een verjaardagstaartje!!

Nog even een rondje door het dorp en dan zien we een leuk adresje om onze voeten te laten masseren….

• 25 Maart 2011 - 12:53

Petra:

Nou gelukkig dat jullie even konden bellen. Heel de straat nu gerustgesteld! The Golden Trangle is net zoiets als Lands End!! Gewoon een bordje met mooi uitzicht of zie ik dat verkeerd?
    Nou geniet van jullie cobrasoepje en tot horens.
    xxxxxxx

• 25 Maart 2011 - 18:48

Barbara:

Hoe krijgen jullie het weer voor elkaar ! Altijd spannende dingen meemaken om maar weer in de belangstelling te komen. Gelukkig alles goed afgelopen. Stel je voor dat het zo erg zou zijn geweest als in Japan. Je moet er niet aan denken. Hoop dat de rest van de vakantie zonder bewegende aarde zal zijn.

• 29 Maart 2011 - 20:02

Jan & Suzan:

Hallo Heren,
    We willen jullie niet bang maken, maar mochten jullie nog naar het zuiden reizen (ik weet niet meer of dit zo is), dit stond vandaag, 29/3, op NU.nl :
    DEN HAAG - Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken ontraadt ''niet-essentiële'' reizen naar bepaalde delen van Thailand. Het ministerie heeft dat reisadvies dinsdag op de website gezet. Enkele zuidelijke provincies kampen al enkele dagen met zware overstromingen.
    Het vliegveld van Koh Samui wordt tijdelijk niet gebruikt. Verbindingen per boot tussen het vaste land en eilanden zijn stilgelegd.
    Enkele toeristische bestemmingen, waaronder Krabi, Phuket, Phang Nga en Ranong, hebben ook te maken met zware regenval. Het ministerie raadt mensen die naar die gebieden willen reizen aan om de media goed te volgen
    In het zuiden van Thailand zijn in totaal duizenden toeristen gestrand. In de zuidelijke provincies van het Aziatische land kwamen sinds het weekeinde elf mensen om het leven. Ongeveer 265.000 mensen zijn getroffen door de overstromingen.
    De zware regens duren nu al zes dagen. De grote hoeveelheden neerslag in het zuiden van het land zijn zeer ongewoon voor de tijd van het jaar. Op Koh Samui is het in maart normaal gesproken kurkdroog.

Just a head's up !
    Groetjes,
    Jan en Suzan
    xxx

• 30 Maart 2011 - 09:57

Janneke G Te V:

Die slang had toch geen DDT in zich?????
    Hapje gepakt?