Dinsdag 25 april - Reisverslag uit Dali, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu Dinsdag 25 april - Reisverslag uit Dali, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

Dinsdag 25 april

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

25 April 2017 | China, Dali

Reisdag! We staan vroeg op, om 6 uur, omdat we om 7 uur met een taxi naar een busstation gebracht worden. Een bustocht van 350 km! Dat hebben we nog niet gehad. We ontbijten met Pringles op een bedje van banaan. De taxichauffeur zet ons af bij het station en zegt welke kant we op moeten lopen. De taxi’s hier zijn bijna allemaal Volkswagens, Jetta vanaf type 1 en de Santana’s. Erg oud dus. Maar ze brengen je waar je wezen wilt.

Op het busstation komen we na een paar keer onze tickets laten zien op de goede plaats. Mooi. Nog vlug even naar de wc. Het herentoilet: een plasmuur met een laag stenen muurtje ervoor zodat je er eigenlijk net niet bij kunt. Dan maar naar de gewone wc. Een rij van 6 met een doorlopende diepe goot door alle 6 de plees. Om de 5 minuten vliegt er een golf water doorheen zodat alles weg is. Maar als je binnenkomt sta je dus boven de behoeftes van je voorgangers… maar je moet...

Onderweg bij een tankstation en wegrestaurant hebben ze minstens 40 mooie urinoirs hangen. Van die diep uitgesneden lage urinoirs, zeg maar type Patricia Paay. Super schoon dus dat kan ook. Helaas krijgen we daar maar 5 minuten dus kunnen we de lekkere hapjes die ze daar maken niet proberen. We nemen alleen sinaasappels, vermomd als mandarijn mee. Lekker.

De tocht wordt steeds mooier en we gaan lekker de bergen in. De chauffeur rijdt eg prettig. We zaten op stoel 3 en 4. Ed vroeg aan de chauffeur of we vooraan mochten zitten want daar zat niemand. Hij kreeg een heel Chinees verhaal dus we dachten, dat zal wel niet mogen… Zodra de bus werd gestart vlogen de locals op die stoelen, we waren te laat. Dan maar wat verder achterin met de bagage op de stoelen in de rij naast ons. Lekker ruim.

We komen aan op een busstation in Dali en nemen een taxi naar ons hotel, Jim’s Tibetan Hotel. Hij kan het niet vinden en vraagt onze Chinese beschrijving nog een keer. Dan vraagt hij ons het te controleren…de Chinese tekens…. Nee dus, maar even later heeft hij het gevonden. We hadden een prijs afgesproken, Edmar spreekt dikwijls een prijs af, maar we zien op de meter dat die prijs toch wel lager is. Dus, geen prijs meer afspreken en een taxi met meter nemen. Anders uitstappen.

Het hotel ligt vlakbij de stadsmuur en dus de oude stad. Erg toeristisch maar wel mooi en gezellig! Het hotel is klein en super sfeervol, nu geen luxe! Die variatie bevalt goed!
Vanavond vroeg naar bed en dan morgen fietsen rond het meer!

• 28 April 2017 - 09:11

Dorien:

met zoveel plezier, lees ik elke keer jullie verslagen en bekijk de foto's, kei leuk joh,
    je was vd week nog op tv trouwens, programma over ex collega, die de vreselijke ziekte alzheimer heeft...was heftig !!!

• 28 April 2017 - 09:19

Angelique Van Beek:

Ruud, wil je in die verslagen minder poep en plas ervaringen schrijven! Ik lees deze s'morgen bij het ontbijt! Geniet ze nog! Groetjes Angelique.

• 28 April 2017 - 14:30

Janneke G Te V:

Het is zo leuk om allemaal te lezen! We genieten er van!