Woensdag 19 april - Reisverslag uit Pingyao, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu Woensdag 19 april - Reisverslag uit Pingyao, China van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

Woensdag 19 april

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

19 April 2017 | China, Pingyao

Esther, bedankt voor het plaatsen! We hebben een beroep moeten doen op Esther omdat de internetverbinding het liet afweten. Nu werkt het weer goed. Maar voor hoelang?

Om half 6 eruit! Vlug een sandwich naar binnen werken en uitchecken. Met volle bepakking naar de metro om naar Railwaystation Beijing West te gaan om daar de snelle trein naar Pingyao te kunnen nemen. Het gaat heel vlot, ook de trappen die we moeten nemen. Maar toch duurt het langer dan we hadden ingeschat… Om 7.45 vertrekt de trein, we komen om 7.30 aan. Een Engelssprekende chinees brengt ons bij de ingang, die konden we niet vinden. Dan nog een security check, de 2e in de ochtend. Dan wordt het gesplitst, railway North en een South… Dat staat niet op de kaarten. Een meisje ziet ons twijfelen en vraagt het voor ons na. South. Sprinten met het hele spul, wachtzaal 10 door en daar staat onze trein.

We laten de kaartjes zien en de hostessen geven aan welke wagon, maar we zien geen vrije stoelen. Een andere hostess geeft aan dat we naar wagon 9 moeten, dat is niet te doen door de trein heen, dus snel weer naar buiten en op een draf naar 9. Daar waren onze plaatsen ook al ingenomen maar na het laten zien van onze kaartjes zijn ze een andere plaats gaan zoeken. Pfffff…. Gehaald, maar op het nippertje… Meer tijd voor uittrekken in het vervolg.

Een comfortabele treinrit van 4 uur. Fijne stoelen! Voor thee kun je heet water tappen. We hebben onze nieuwe bekers bij met theebladeren. Lekker, jasmijnthee. Ondertussen begint het buiten te regenen en zien we de temperatuur afnemen tot 11 graden in Pingyao.

Ook Pingyao is groot, laag, uitgestrekt. Het heeft een stadsmuur geheel intact en de binnenstad is antiek. Zeg maar het Valkenburg van China. Maar wel gezellig! En autovrij. De taxi zet ons buiten de stadsmuur af en geeft aan hoe we verder moeten lopen. Gelukkig blijft het nu droog. Het hotel ligt midden in het centrum, is keigezellig, laagbouw en de authentieke kamers liggen buiten in de bijgebouwtjes. We hebben een soort van giga bedstee, 2 bij 3 meter. De kamer is supermooi! Chinezen zijn nieuwsgierig en vragen wat we van elkaar zijn. We hebben afgesproken om te vertellen dat we schoolvrienden zijn. Onzin natuurlijk, ik heb nooit op de huishoudschool gezeten.

Na een heerlijke lunch van een gefrituurd auberginedeegmengsel, rijst en krokant gebakken kip gaan we de stad verkennen. Mirianne, je hebt gelijk, het eten is heerlijk!!!
Het zijn 3 winkelstraten, maar opgesteld voor de Chinese toeristen niet voor ons. Daardoor is het toch heel sfeervol. Wat we nu al een paar keer zijn tegengekomen en waar Edmar steeds over zit te denken zijn de porseleinen fluiten. Het klinkt als Berdien Stenberg in China, maar Ed valt ervoor. En we kopen een mooie, die belandt waarschijnlijk in de vitrinekast…ongebruikt… Nee, zo mag ik niet denken. Ik zal via dit kanaal Ed zijn eerste recital aankondigen.

Na een BBQ-snack in een restaurant, wat kip, lamsvlees en visspiesjes hebben we genoeg gegeten en gaan we de stad bij avond bewonderen en fotograferen. Met vest en jas aan wat het is koud. Hele mooie shots gemaakt en dan lekker thee op de verwarmde kamer drinken. Het belooft morgen mooi weer te worden dus ideaal voor een tocht over de stadsmuur.
Na een Poirootje lekker pitten!

Vandaag heb ik ook het fijne bericht gekregen dat ik niet boventallig ben maar een andere baan heb bij Rabobank Nederland, Service Centrum Financieren, Bijzonder beheer!

• 21 April 2017 - 10:07

Mirjam:

Wat fijn Ruud, dat je bij de Rabobank werkzaam mag blijven! Ik geniet van jullie leuke reisverhalen. Mooie tijd samen in China!

• 21 April 2017 - 10:44

Esther:

Wow, ziet er weer heel leuk en sfeervol uit. Na zo'n hectische morgen (niets voor jullie om op het nippertje de trein te halen) is dit wel een verademing. Geniet ervan..... (ps Ed toch niet jaloers dat ik af en toe een nieuwe lunchdate heb op vrijdag?)

• 21 April 2017 - 13:06

Ans Cleef:

Een rechter Tie bed zo stel ik me dat voor heel stijlvol
    niks voor jullie om je te moeten haasten .Mooie fotos
    Heb je ook recepten gevraagd van al dat lekkere eten
    groetjes van pap en mam

• 21 April 2017 - 13:16

Wim:

Proficiat Ruud met je nieuwe baan!

• 21 April 2017 - 13:16

Wim:

Proficiat Ruud met je nieuwe baan!

• 21 April 2017 - 13:49

Anja:

Mooie foto's, die van de muur staat bij het verslag van 13 april, voor de nieuwsgierige lezers onder ons :)

• 21 April 2017 - 14:06

Yvonne:

Ik hoop voor je dat deze fluit in de vitrinekast terecht komt.
    Je moet er toch niet aan denken dat Edmar iedere dag gaat oefenen.

• 21 April 2017 - 14:07

Yvonne:

Mooie kamer trouwens.

• 21 April 2017 - 20:22

Anja:

Hee Ruud, super fijn dat je naar RN kunt! En heel erg leuk om de verhalen te lezen (met de mooie foto's).
    Geniet ervan !

• 22 April 2017 - 00:29

Petra :

Wat fijn Ruud dat je kunt blijven bij de bank! Jullie kunnen nu fluitend jullie reis vervolgen!

Geniet ze! Groetjes ook van Mariet

• 22 April 2017 - 09:55

Janneke G Te V:

Ik hoef Ed's rectal echt niet te zien, hoor! Laat staan horen....
    En Ruud, altijd al geweten dat je bijzonder bent!

• 22 April 2017 - 13:07

Birgit:

Wat een super leuke reisverslagen zeg!!! en mooie foto's.
    ik zie jullie daar al helemaal rond lopen/rijden.
    Hele fijne vakantie nog, geniet er lekker van en Ruud super goed nieuws zeg!!!! proficiat

• 22 April 2017 - 20:05

Janny:

Wat een gezellige verhalen en wat een afwisseling. En Ruud proficiat dat je bij de Rabobank mag blijven.

• 30 April 2017 - 09:53

Jezus:

Na de Ravensburgerpuzzels en koekkoeksklok worden we nu getracteerd op gebakken fluit!! Halleluja!