Zaterdag 17 augustus, cookingclass - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu Zaterdag 17 augustus, cookingclass - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

Zaterdag 17 augustus, cookingclass

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

17 Augustus 2013 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag de cookingclass waar Chiang Mai beroemd om is. Om half negen werden we opgehaald met een busje. Nog even 6 andere mede cursisten ophalen en toen naar het restaurant. Daar kon je je menu uitzoeken en werd de boodschappenlijst gemaakt voor de markt. En dan met z'n allen naar de markt, 2 Canadezen, 3 erg jonge Duitsers, 1 Belg en wij.
Op de markt wordt vanalles verteld over de groentes en het verschil tussen cocosmelk en cream. De cream wordt uit de cocos geperst, als ze daar water bij doen krijg je melk.dan gaan we de bus weer in en rijden naar een boerderij, het was tenslotte cooking on a farm. Daar kregen we een rondleiding door de moestuin, leuk en vooral erg mooi. Zelfs rijst werd er verbouwd.

Ondertussen werd er natuurlijk ook gekletst, van de Belgische weten we nu alles van haar scheiding... Ook met de Duitsers werd gekletst. "Ruud, wat zijn pinda's in het Duits? Apfennussen??" Kortom, diepzinnige gesprekken.
Maar over het koken, we hebben weer lekker gegeten, nieuwe technieken bijgeleerd en een kookboekje erbij.
De Thaise keuken is erg makkelijk, lekker en snel, dus ideaal voor ons werkenden. Om 4 uur rap terug naar Chiang Mai, de Duitsers moesten de nachttrein naar Bangkok halen en de Belgische was ziek geworden.

Wij zijn daarna naar de zaterdagavond markt gegaan, een markt van een km of 3 waarbij onze belangstelling vooral uitgaat naar de eettentjes.. Eerst een sateetje van varkensvlees met gember, toen opgerolde pannenkoeken gevuld als een loempia met tamarindesaus en dat afgeblust met een flinterdunne pannenkoek met banaan en cocoscream.... Allemaal even lekker..
Als je oplet dat ze het net hebben gebakken kun je het gerust als westerling allemaal eten. Ze staan er ook met sushi maar daar beginnen we niet aan, 30 graden en slecht (of niet) gekoeld. Die sushi loopt voor ons uit naar het hotel....

Het weer hier: het is de hele week rond de 30 graden. Vandaag en gisteren halfbewolkt, ideaal voor ons, en bijna elke dag 's avonds een kleine soms zeer zware regenbui.

Het verkeer hier is lachen, druk en agressief. Als we bij het hotel een weg willen oversteken gaan we naar een voetgangersoversteekplaats met stoplicht. De Thai stoppen netjes maar wachten niet totdat het licht weer op groen gaat maar gassen er vandoor zodra je gepasseerd bent. Ze raken nog net je hakken niet...