21-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu 21-2-2009 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ruud & Edmar - WaarBenJij.nu

21-2-2009

Door: Ruud & Edmar

Blijf op de hoogte en volg Ruud & Edmar

22 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

21 februari 2009
Om 5 uur op, gaahaap, en om 6 uur met een ontbijtpakketje de bus in. De bagage gaat net in de bus gelukkig. Ik hoop dat ze de bus onderweg niet op de weegbrug zetten…. We gaan vandaag via de panoramaroute naar Pretoria, een rit van 670 km, de langste van de hele tour maar wel een mooie. De panoramaroute voert langs een diepe canyon en het eerste uitzichtpunt heet Gods Window. Hier heb je een prachtig uitzicht over de vallei. Dan gaan we naar rivier de Blijde waar de rivier de Treur via een waterval in een kloof in de Blijde rivier uitmondt. In de rivier de Treur zijn veel tranen gevloeid omdat de boeren naar Mozambique waren gegaan om met de Portugezen te onderhandelen over handelsbetrekkingen. De tranen waren van de boerinnen. Maar ze ontmoetten elkaar weer bij de Blijde rivier, vandaar die naam.
De laatste is de Drie Rondavels. Ook deze is prachtig. Deze canyon is de op 2 na grootste ter wereld. De grootste is de Grand Canyon in de USA en dan is er nog een grote in Turkije. De chauffeur heeft er een flink tempo inzitten en vooral bij het knoerhard naar beneden rijden om vaart te maken voor de volgende helling vind ik minder…. Maar dat was bij ons weekje autohuur ook discussiepunt, i k vond dat Ed zich veeeeel te goed aanpaste aan de plaatselijke rijgewoontes. Oftewel het ging wel erg hard. De lunchstop is in Pelgrims nest een leuk plaatsje met allerlei restaurantjes en winkeltjes. We eten in een victoriaans restaurant een pannenkoek gevuld met een forelprut, vreemd maar wel lekker. Ik ben in dit soort landen altijd een beetje vies van prutjes met vlees of vis,iets met gehakt zou ik hier ook nooit pakken.
Dan wordt reis saaier en arriveren we om kwart over 6 in ons hotel in Pretoria. Eigenlijk geen hotel maar appartementencomplex. De voorkant is erg mooi met de daarbij behorende suites, maar we zitten dus aan de achterkant….. Maar uiteraard niet lang…. We hebben een uurtje om ons op te frissen voor het diner. Maar niet heus. We gaan eerst onze vlucht bevestigen via internet. Maar zoals gebruikelijk duurt het een half uur voordat internet op onze laptop werkt, dan krijgt Ed het grandioze idee de kamer wederom up te graden… kassa. (hierdoor kunnen we wel gratis de volgende dag tot 8 uur s’avonds op onze giga kamer blijven). Bij de receptie was het rustig maar toen we het wilde regelen niet meer. Dus om half 8 hadden we pas een sleutel… Toen nog douchen. Mijn humeur was beneden jullie (thuisblijvers) temperatuur. Gelukkig was iedereen blijven wachten met eten. De voorgerechten waren lekker, o.a. meloensoep met aardbeien, maar de hoofdgerechten waren echt verpieterd. Wie zijn schuld zou dat zijn? Nee, ik vind het slecht van een restaurant als ze het eten te vroeg op het buffet zetten. Ed houdt een (korte, de wonderen zijn …)speech voor Hendrien en we geven haar de bijeengelegde fooien. Het leuke is dat we met veel moeite hebben kunnen lappen in euro’s omdat ze 27 maart naar Nederland komt voor 3 maanden. Dan kan ze beter euro’s krijgen dan randen. En het is een leuk bedrag geworden. Op tijd naar bed en misschien een keer goed slapen?

• 23 Februari 2009 - 09:18

Riny:

Blijkbaar heeft het nieuws over de kredietcrisis jullie of in ieder geval Edmar nog niet bereikt!!! Dat is een duur reisje geweest met al dat upgraden en die RayBans! Wat vinden jullie medereizigers van dit diva gedrag?
    Inmiddels zullen jullie wel weer voet op Nederlandse bodem hebben gezet en de realiteit van alle dag komt weer om de hoek kijken. Geniet er nog even van en tot ziens